Boekomslagen, echte en minder echte

Ruim anderhalf jaar geleden verscheen De vergeten wetenschappen. Een geschiedenis van de humaniora van Rens Bod. Het boek pretendeerde een eerste overkoepelende geschiedenis van de geesteswetenschappen te presenteren, een zoektocht naar principes en patronen van de oudheid tot heden. Aldus de achterflap.

Op de voorflap van het boek is een reproductie van het schilderij De ambassadeurs van Hans Holbein opgenomen. Het schilderij is afkomstig uit de National Gallery in Londen. Rens Bod geeft voor deze keuze, op zijn bij het boek horende blog, een uitgebreide verklaring.

De vergeten wetenschappen is een succesvolle publicatie. Het komt niet vaak voor dat van een op een wetenschappelijk publiek gericht boek binnen anderhalf jaar een vierde druk op de markt komt. En dat is nu net gebeurd, en met die vierde druk is iets curieus aan de hand.

Ik werd op die vierde druk geattendeerd via de blog Boekendingen. De post Covers with Books (97) kondigde die vierde druk aan en toonde daarbij een boekomslag met een ander schilderij op de voorflap, namelijk Scholars in a study van Johann Michael Bretschneider.

Bij nader inzien bleek dat echter een canard te zijn. Want wat schrijft Rens Bod een week geleden op zijn blog:

Overigens heeft de vierde druk van mijn boek geen nieuwe omslag. De omslag die op het internet rondzwerft (onder meer op http://www.boekendingen.nl/wp-nieuws/?p=10754) was ooit mijn eerste keuze, in 2009, maar er bleek geen voldoende hoge resolutie van het betreffende schilderij (van Johann Bretschneider) voorhanden. Ondertussen had mijn uitgever in 2009 wel een eerste ontwerp van mijn boek met dit schilderij verspreid, en dit blijkt nog steeds op internet rond te zwerven. Toen mij het schilderij van Holbein te binnen schoot, was ik daarmee nog meer in mijn sas, en was ik Bretschneider al gauw vergeten. Toch zou diens schilderij ook zeer geschikt zijn geweest voor mijn boek: de enorme veelheid aan manuscripten, wetenschappelijke artefacten, en ander materiaal die niettemin een eenheid vormen.

Dat neemt niet weg dat op Bol.com de vierde druk ondertussen nog steeds met die nieuwe (eigenlijk dus oude) voorflap wordt aangeboden. En het is natuurlijk helemaal aardig om in een commentaar van Gary Schwartz op Bretschneiders schilderij het volgende te lezen: My favorite entries in the catalogue are a pair of paintings by Johann Michael Bretschneider (1656-1727) of scholars in large, messy studies that are overfull with documents, pictures and open books. The scholars are obviously terminal victims of information overload, but they nonetheless study gamely on. The paintings also suggest that despite all their brave talk of studying nature directly and questioning the value of established authority, scholars and scientists still derive most of their knowledge from books.

No comments yet

Plaats een reactie