Toch een ouwe l..

Dacht ik net mee opgestoomd te zijn in de vaart der 2.0 volkeren, brengt een van mijn Amerikaanse collega’s me in The Chronicle of Higher Education in één klap weer met beide voeten terug op aarde: “In this mobile world, I don’t have time to read blogs anymore,” he said. “I’m going to say it publicly: A blog is old-fashioned.” Aldus Yale University bibliothecaris Joseph Murphy tijdens de net afgelopen ACRL-conferentie in Seattle. Wat is het nu dan wel? Dat valt natuurlijk eenvoudig te raden: Twitter is het nieuwe (?) buzzword en twitteren (letterlijk) in de vingers hebben is een van de nieuwe competenties waarover bibliothecarissen volgens Murphy dienen te beschikken om de band met hun gebruikers te behouden.

Ik twitter niet, heb Second Life nog nooit aan de binnenkant gezien, mijn Hyves lijdt een zieltogend bestaan, ik heb nog steeds geen profiel op LinkedIn of Facebook en me ook nog niet aangemeld voor Bibliotheek 2.0 Ning (sorry, Edwin). Ik biecht het allemaal maar tegelijkertijd op. Ik ben gewoon een ouwe één-punt-nuller.

5 comments so far

  1. lest000 on

    Nu nog een berichtje eroverheen van een nog coolere Amerikaan die Twitter allaaaaang achterhaald vindt en dan kunnen we weer met een gerust hart terug naar het kleitablet. Je zou ze toch, die zelfbenoemde goeroe’s van 3.0 en nog hoger!!

  2. Saskia Scheltjens on

    Nou, als ik net zo leuk en to the point kon schrijven als jij dan wist ik het wel. Ik zou bloggen! 1.0 of niet. Nu beperk ik me nederig tot 140 tekens op Twitter. En wat dat hip betreft, dat valt wel mee. Ik vind het nog altijd een bleke, trage – maar sociale – afgeleide van real-time IRC. Hartelijke groet, saschel aka Saskia

  3. Edwin on

    Niet aangemeld??? Ben je nu helemaal betoeterd?

    Maar even serieus: het gaat er toch vooral om wat voor jezelf goed werkt en waarde heeft (en voor je omgeving of de doelgroep die je wilt bereiken) en hoeveel tijd je tot je beschikking hebt?

    Ik bedacht het me gisteren nog, bij het lezen van een rij cursusblogs: er is maar een kleine groep die de meerwaarde ervaart en zal benutten, en dat is prima eigenlijk.

    Ik raak zelf ook steeds meer bevangen door Twitter en aanverwanten en eerlijk is eerlijk: die bal zag ik niet aankomen. Dat doet niets af aan het plezier dat ik heb in het onderhouden van mijn blog. Misschien verandert dat ooit nog, misschien ook niet.

    Hoe het ook zij: alle nullers hebben zo hun meerwaarde vind ik

  4. Laval on

    Bert,

    In verband hiermee —

    Kijk eens in de net verschenen _Cites & Insights_ van april 2009, eerste artikel : “Making it Work Perspective: Thinking about Blogging: 1”. Walt blijft goed bezig. Rest van de aflevering ook best interessant
    ( http://citesandinsights.info/civ9i4.pdf ).

  5. Laval on

    Excuus. De URL moet zijn :

    Klik om toegang te krijgen tot civ9i5.pdf

    of voor het artikel in html :

    http://citesandinsights.info/v9i5a.htm

    ( er was een verkeerde link op http://citesandinsights.info/ ).


Plaats een reactie