Hallo, is daar nog iemand?

Nieuw bibliotheeksysteem al weer een aantal weken in de lucht; zelfbedieningsuitleen zonder al te veel kleerscheuren ingevoerd. Dan zou je toch weer tijd en energie voldoende moeten hebben om te bloggen, toch? Voorzichtig wordt er al af en toe door een enkeling geïnformeerd of ik er misschien definitief mee gestopt ben. Slachtoffer van de blogmoeheid waar Edwin een tijdje geleden al een post aan wijdde?

Bloggen heeft, wat mij betreft, in ieder geval baat bij regelmaat en discipline. Wat dat betreft lijkt het wel een beetje op looptraining. En aangezien ik daar kortgeleden ook weer eens mee begonnen ben, ga ik ook proberen ‘Een beetje adjunct’ weer nieuw leven in te blazen. Uiteraard in de hoop dat niet alle trouwe (en minder trouwe) volgers mij inmiddels uit hun feedreader verwijderd hebben onder het motto “Het was leuk zolang het duurde”.

Maar waar moet je dan na een radiostilte van bijna drie maanden beginnen? Er is weer op allerlei terreinen zoveel gebeurd. Nou, dit is misschien wel een aardige.

Het Nobelprijzen-seizoen zit er aan te komen en in het verleden heb ik, ook hier, me aangesloten bij diegenen die zich sterk maken voor een Nobelprijs voor Tim Berners-Lee. Mocht hij hem dit jaar weer mislopen, dan krijgt hij in oktober in ieder geval al een troostprijs. Sir Tim wordt namelijk op 20 oktober een eredoctoraat verleend door ons aller Vrije Universiteit. Drijvende kracht daarachter is ongetwijfeld VU-coryfee Guus Schreiber.

Jammer dat 20 oktober in de herfstvakantie valt, want anders was ik zeker die dinsdag naar De Boelelaan afgereisd (al was het maar voor de meditatie van dr. Geert van der Bom:  Kunnen computers geloven?) om de grondlegger van het WWW een keer in levende lijve te zien. Maar goed, nu maar hopen dat er opnames gemaakt worden. Op de bibliotheekwebsite van de VU wordt daar al goede sier mee gemaakt.

P.S. en hoe zit het dan met Google’s Sergey Brin en Larry Page, die volgens Eindhovense collega Leon Osinski ook voor die Nobelprijs in aanmerking komen? Dat wil ik ook wel ondersteunen, maar wel op één voorwaarde. En dat is dat zij al het gedigitaliseerde materiaal in Google Book Search onbeperkt en zonder licentiekosten niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook daarbuiten, voor iedereen beschikbaar stellen. Dát zou nog eens een bijdrage aan de wetenschap zijn.

C’mon Serg, you can do it!

1 comment so far

  1. Leon Osinski on

    Ik heb die oproep voor een Nobelprijs voor Tim Berners-Lee nooit zo serieus genomen omdat ik niet zou weten voor welke Nobelprijs hij in aanmerking zou komen. Er bestaat geen Nobelprijs voor Wiskunde of voor Informatica (Computer Science).

    Dat hij een grote prijs verdient staat buiten kijf maar ik zou mijn energie dan richten op de Turing Award voor Tim Berners-Lee. Ik lees trouwens in Wikipedia dat deze prijs mede gesponsord wordt door Google. Lijkt me gunstig voor Sergey Brin en Larry Page…


Geef een reactie

