Heuvel op, heuvel af…

Afgelopen zondag stond ik aan de start van de Zevenheuvelenloop in Nijmegen. Vijftien kilometer tussen Nijmegen en Groesbeek, met als kers op de taart een deel van de Zevenheuvelenweg, bekend en berucht van de derde dag van de Nijmeegse vierdaagse. De afstand zelf had ik na de Dam-tot-Damloop en de Halve Marathon van Amsterdam wel in de benen, maar hoe zou het met die heuvels aflopen? In en om Diemen worden de grootste hoogteverschillen die overwonnen moeten worden gevormd door de bruggen over de ringweg en de ‘klim’ uit de Watergraafsmeer naar de ringdijk. Een hoogteverschil van een kleine vijf meter, denk ik zo.😉

Nee, bekijk dan de hoogtegrafiek van deze loop:

7HL

In de eerste vijf kilometer dus een geleidelijke stijging en vervolgens tussen kilometer 8 en 11 ‘slechts’ drie van de gevreesde zeven heuvels. Vervolgens nog een geleidelijke afdaling naar de finish.

De eerste 5 kilometer gingen rustig in 33:01, de volgende 5 zwaardere kilometers zowaar iets sneller in 32:47, en de laatste 5 kilometer – de vermoeidheid begon inmiddels toe te slaan – in 33:18. Totaaltijd 1 uur 39 minuten en 6 seconden. Waarmee ik samen met m’n schoonzus, waarmee ik de hele loop had opgelopen, ergens in de lagere regionen van de uitslag belandde.

Maar: wat een heerlijk weer om te lopen en wat een prachtig parcours als je eigenlijk alleen maar gewend bent om in een stedelijke omgeving te trainen. Wat dat betreft ben ik jaloers op al diegenen die vanuit hun huis direct het bos of de landerijen in kunnen lopen. Dat maakt rennen toch echt een stuk aantrekkelijker.

Volgend jaar dus weer? Ik denk het wel. Maar eerst een volgend (loop)doel zien te vinden dat in de tijd wat dichterbij ligt. Hm, de Helicon Asselronde (27,5 km) op 2 februari 2014 in Apeldoorn? Daar moet ik eens een nachtje over slapen…

3 comments so far

  1. Daniëlle on

    Goed gelopen! Die in Apeldoorn zou een mooie voorbereiding op mijn marathon zijn maar is wel erg ver weg…

    • zeemanspraat on

      Maar in combinatie met een overnachting ter plaatse heel goed te doen. Is mij in ieder geval in Nijmegen goed bevallen.

  2. Daniëlle on

    Ow, ik zie nu dat het ook ontzettend goed te combineren is met de uitwedstrijd van Roda JC de avond ervoor in Zwolle🙂 Hotel, voetbal en hardlopen, ik ga er toch eens over nakijken.


Geef een reactie

