Op weg naar de 16

Twee maanden geleden trok ik de stoute schoenen aan en meldde me aan voor de recreatie business loop van het Dam tot Dam spektakel. Het moest er maar weer eens van komen. Nu, twee maanden later, heb ik na een geleidelijk opbouw in de afgelopen weken m’n eerste duurloop van 10 km gedaan. Dat ging op zich prima.

parcours10em-300x211

Maar 10 km is nog niet de 16 km die ik over ruim twee maanden tussen de Amsterdamse en de Zaanse Dam moet lopen. Er moet dus ook de komende weken nog flink aan de conditie gewerkt worden. Kan er nog iets tussen komen? Natuurlijk, ik zie nog de volgende beren op de weg:

  • een blessure. In de afgelopen weken heb ik al twee keer even gas terug moeten nemen omdat een onwillige kuitspier opspeelde. Dat moet ik dus zien te voorkomen.
  • vier weken vakantie. Tja, dat ligt natuurlijk iets moeilijker. Vorig jaar heb ik het in Italië en Kroatië een flink aantal ochtenden op weten te brengen om vanuit het bed (acht uur!) een duurloopje te doen. Maar ja, het blijft vakantie en het kan ook om acht uur ’s ochtends al flink warm zijn.
  • de warmte op 26 september zelf. Ik train nu meestal aan het eind van de middag of ’s avonds, als de grootste warmte voorbij is. Straks kan dat heel anders zijn, en dan is 16 km toch een behoorlijke afstand. Wat dat betreft komt het niet slecht uit dat we opnieuw naar Kroatië gaan. Daar kan ik dus weer wennen aan het lopen in de warmte. En aan de heuvels. Kijk maar eens naar dit hoogteprofiel:

Hoogteprofiel Dam

Kortom, het moet gaan lukken!😉

No comments yet

Geef een reactie

