Check Check Double Check

Sisyphus

Voor veel UB-medewerkers, verwend als ze zijn met werken in de Amsterdamse binnenstad, is het een soort reis naar het einde van de wereld: ons boekendepot in Amsterdam Zuidoost, achter het AMC. Voor mij maakt het eigenlijk niet zo veel uit. Als ik ’s ochtends noordwest-waards rij richting Amsterdam-Centrum heb ik ongeveer een half uur nodig om op m’n werk te komen. Kies ik voor de richting zuidwest dan ben ik in dezelfde tijd bij ons boekendepot. En dat heb ik dan ook vanochtend gedaan om daar mijn bijdrage te leveren aan ons gezamenlijke zomerproject: de standcontrole in dat boekendepot. Een groot aantal collega’s was me inmiddels al voorgegaan (en hebben daar ook al verslag van gedaan), zodat ik om klokslag 9.00 uur  in een goed-geoliede rijdende trein kon springen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gewapend met een potlood, een stapel printjes met zo’n 1.000 boektitels + signaturen, een portofoon, een sleutel, formuliertjes met de tekst “Band afwezig i.v.m. Standcontrole”, alles netjes op een boekenkarretje, werd ik met 3 andere collega’s bij verschillende compactuskastenblokken neergezet met de opdracht: staat op de plank wat er volgens de catalogus zou moeten staan? Na zo’n vijf uur werken en twee stapels printjes later (zo’n 2.000 titels dus) moest ik constateren toch zo’n 40 van die formuliertjes gebruikt te hebben. Er bleken dus zo’n 40 boeken op de plank te staan, netjes met een signatuur, die niet op de print met de catalogusgegevens vermeld stonden. Boek dus van de plank gehaald, formuliertje er voor in de plaats en boek op het boekenkarretje. Het omgekeerde gebeurde maar een enkele keer: er stond een boek op de printjes dat niet op de plank stond. Ook dat zal dus nog een keer gecontroleerd moeten worden. Verder kon ik nog een aanvrager van een boek tevreden stellen, die in 2010 het gevreesde ‘p.o.’ (plaats open) te horen had gekregen. Het boek dat hij wilde lenen bleek precies honderd banden verder dan het plaatssignatuur aangaf gewoon op de plank te staan. Ooit verkeerd teruggezet; nu weer netjes op z’n plaats en uitleenbaar. Waarmee het nut van deze exercitie meteen al bewezen is.

Aan speculaties over hoelang het gehele project zal gaan duren en hoe ver we aan het einde van de zomer blijken te zijn waag ik me hier maar niet. Maar als je hier een dag geweest bent, realiseer je je wel dat het een enorme klus is. Waar ik echter graag vandaag een bijdrage aan geleverd heb. Als herinnering krijgt elke deelnemer een lampje annex flessenopener met opdruk. Op de weg terug naar huis heb ik me nog lang af zitten vragen of daar nog een diepere bedoeling achter zit. Thuisgekomen wist ik het. Van zo’n dag in het (droge) magazijn krijg je behoorlijk dorst. De opener is dus al gebruikt. Proost!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

No comments yet

Geef een reactie

