Am I a Typical Coursarian?

studentPatternsInMoocs3-2

Ja, hoe staat het daar ook al weer mee? Die MOOC Critical Thinking in Global Challenges waar ik me eind januari zo enthousiast voor had aangemeld? Tja, daar is uiteindelijk niet veel van terecht gekomen. Het eerste mailtje dat de eerste les beschikbaar was heb ik uiteraard meteen opgevolgd, uit pure nieuwsgierigheid en ik heb daar ook kort verslag van gedaan. Die eerste ervaring was echter niet heel positief en uitdagend, met als gevolg dat ik in de daaropvolgende vijf weken basaal uitstelgedrag vertoonde na de wekelijkse Coursera-mail. Ik ben nog één keer in die weken ingelogd, heb nog één keer een video bekeken, maar dat was het dan. Dat gedrag leidde overigens niet van de kant van de MOOC tot extra of gerichte aansporingen om toch verder te gaan; het leek ze allemaal niets uit te maken.

Ik behoor daarmee dus tot de grote groep afhakers, een fenomeen waar critici van MOOCs maar al te graag op wijzen: slechts een klein percentage van de inschrijvers blijkt in de praktijk een MOOC tot en met de laatste test af te ronden. Recent onderzoek (learning analytics!) wijst overigens uit dat het te simpel is om te spreken over afhakers vs afronders. Het gebruik van MOOCs blijkt in de praktijk veel diverser te zijn, variërend van snuffelen aan een onderwerp, gericht enkele onderdelen volgen (‘snacken’) tot andere variaties.

Bij mij zelf was het een combinatie van factoren die mijn afhaken tot gevolg had. Gebrek aan tijd uiteraard, gebrekkige motivatie (eens een keertje uitproberen), maar vooral het niveau van deze MOOC. Dat lag op een zodanig basaal niveau dat er geen enkele trigger was om over dat gebrek aan tijd of motivatie heen te stappen. Nog maar eens een andere MOOC proberen dus.😉

2 comments so far

  1. zeemanspraat on

    Lees ook de ervaringen met de MOOCs uit Edinburgh vandaag in Times Higher Education online.

  2. […] Anders dan de meeste MOOCs die ik eerder langs zag komen, is deelname aan de Hyperlinked Library niet onbeperkt: ‘slechts’ 400 cursisten worden toegelaten. Bij (voor)aanmelding wordt een korte motivatie gevraagd – maar deze lijkt geen rol te spelen bij selectie van de deelnemers. En nu nog de discipline opbrengen om de hele cursus ook af te maken (blijkbaar nog best uitzonderlijk)! […]


Geef een reactie

