Whatever Happened to the Ngram Viewer?

Een kleine twee jaar geleden was het even een ware hype: de Google Ngram Viewer die het mogelijk maakte het gebruik van specifieke woorden of frases door de tijd heen te volgen op basis van het Google Books corpus. De TEDx-video van de twee geestelijk vaders van de Ngram Viewer is inmiddels meer dan een miljoen keer bekeken, en wat mij betreft nog steeds een aanrader.

Maar hoe is het nu verder gegaan met de Ngrams? Ik kan mij de uitspraak van Google’s Jon Orwant herinneren in de Beurs van Berlage dat binnenkort de Ngram Viewer ook voor het Nederlands beschikbaar zou komen; met de digitalisering van de collectie van de Koninklijke Bibliotheek zou het corpus Nederlandstalige werken in Google Books voldoende groot worden om de Ngram Viewer daar zinvol op los te laten. Zo ver is het echter nog steeds niet, want Dutch ontbreekt tot nu toe nog steeds in het keuzemenu van de Viewer.

Andere toepassingen dan? Ik ken maar een enkele. Het grote digitale pre-print archief voor de natuurkunde, arXiv, biedt sinds een paar maanden de Ngram Viewer aan waardoor het mogelijk is om op woorden, concepten en frases de gehele arXiv-database door de tijd heen te doorzoeken. Vorige week werd ik opeens geattendeerd op een versie voor de HathiTrust-collectie. En nu, sinds een paar dagen (en met dank aan Janneke), is er toch ook een Nederlandse toepassing van de Ngram Viewer. Op basis van het digitale corpus van de Handelingen van de Staten Generaal is de Politieke ngram viewer ontwikkeld aan de UvA.

Een prachtige toepassing waar het heerlijk spelen mee is.
Wie kent er nog andere toepassingen? Ik houd me aanbevolen voor verwijzingen.

P.S. Explorer-gebruikers, een uitstapje naar Firefox of Chrome zal soms noodzakelijk zijn om de toepassingen in hun volle glorie te zien en te kunnen gebruiken.

No comments yet

Geef een reactie

