Gelukkig hebben we de foto’s nog…

Ik kan me nog goed de oh’s en ah’s herinneren vanuit de zaal toen twee jaar geleden tijdens het congres van de LIBER Architecture Group in Madrid door een meer dan trotse Spaanse bibliothecaris de nieuwbouw van de universiteitsbibliotheek in Sevilla werd gepresenteerd. Een ontwerp van de wereldberoemde architecte Zaha Hadid, waarvan de realisatie echter wel veel voeten in aarde bleek te hebben. De bibliotheek moest verrijzen in een stadspark middenin Sevilla, en daar waren veel omwonenden weinig over te spreken. Voorzichtig waren inmiddels de bomen op de bouwplaats herplaatst en was er uitgebreid archeologisch onderzoek ter plaatse gedaan. Met de omwonenden waren allerlei afspraken gemaakt over de overlast die de bouw zou mogen veroorzaken. En desondanks lag op het moment van de presentatie de bouw toch weer stil omdat er zich weer nieuwe problemen (ik kan me niet meer precies herinneren welke) hadden voorgedaan. Maar ja, dat ontwerp hè. Om van te watertanden…

En wat lees ik nu deze week? Bulldozers zijn inmiddels in Sevilla aan de gang om wat er in de afgelopen drie jaar van de bibliotheek gebouwd is weer met de grond gelijk te maken! Het Prado de San Sebastián park, waarin de bibliotheek gebouwd zou worden, moet haar groene status behouden en dus moet de bibliotheek definitief weg. Volgens de berichtgeving zou dat de universiteit van Sevilla 4 miljoen € kosten; ik kan me bijna niet voorstellen dan dat dat een aanzienlijk hoger bedrag moet zijn. Andere berichten spreken inderdaad van meer dan het dubbele bedrag.

En dan we hebben zelfs nog geen foto’s, maar alleen maar artist impressions…

No comments yet

Geef een reactie

