Afko #11: APO

Ruim twee jaar geleden verscheen de laatste aflevering van m’n serie afko-posts (weet u nog? NBO). Dat betekent geenszins dat er zich in de tussentijd geen nieuwe kandidaten hebben aangemeld (integendeel, ik heb er nog een paar ‘op de plank’ liggen), maar de kracht van een serie zit in de regelmatige herhaling en niet in af en toe eens van stal halen. Is dit dan een nieuw begin? Nee, dat gaat met de aanstaande vakantieperiode niet lukken maar misschien is dit een opwarmertje voor de periode daarna.

APO dus. Academic Profiling Optimisation. SEO voor academici. Ik kwam de afkorting tegen in een congresbijdrage van Brian Kelly en Jenny Delasalle voor de Open Repositories 2012. Zij pleiten daarin, op basis van zowel persoonlijke ervaring als verkennend onderzoek, dat de zichtbaarheid en het gebruik van materiaal dat in institutionele repositories is gearchiveerd gebaat is bij promotie door de auteur(s) via sociale media als blogs, Twitter, LinkedIn en Academia.edu. Kelly en Delasalle verwijzen daarvoor ook naar wat wetenschappelijke uitgeverijen als Wiley, Springer en Sage zelf aan hun auteurs adviseren om het aantal downloads en citaties van hun artikelen (en indirect daarmee ook de impact factor van het tijdschrift zelf) te vergroten.

Snel even googelen leidde me naar een als confidential aangeduid document van Sage, een zogenaamd Publisher’s Report voor het tijdschrift Asia-Pacific Journal of Public Health. Daarin worden nog andere methodes opgesomd die moeten bijdragen aan de statuur en het gebruik van het tijdschrift en de artikelen die er in opgenomen zijn. Deze vond ik nog wel aardig:

One of the easiest to make the journal appear higher in search results is to create an entry for it on Wikipedia. We encourage our journal editors to do this as Wikipedia frowns upon commercial organizations adding content for marketing purposes. Information on how to create a new page on Wikipedia is available at http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Starting_an_article.

Als ik zoiets lees, dan schieten de onderzoeksvragen me door het hoofd. Maar goed, dat moeten anderen maar doen. Naast SEO en APO is er in ieder geval ook nog ruimte voor JUO (Journal Usage Optimisation) en AVO (Article Visibility Optimisation). En dan vergeet ik er waarschijnlijk ook nog wel een paar.😉

Voor de liefhebbers hier nog even de oude reeks:

1 comment so far

  1. Dymphie on

    Die gewoonte om tijdschrift titels als Wikipedia lemma in te voeren is erg irritant. Ben er al een paar keer tegenaan gelopen dat je in plaats van een uitleg over een onderwerp een tijdschrift titel kreeg. Gewoon verkapte reclame….


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: