The plural of anecdote is (not) data

Hoe gaan onze studenten, docenten en onderzoekers met informatie om? Van welke instrumenten maken ze gebruik om informatie te verzamelen, te beoordelen, te verwerken en te archiveren? En wat doen ze eigenlijk met al die mooie hulpmiddelen (catalogi, discovery tools, bibliografische software, samenwerkingsomgevingen, etc.) die wij ze daarbij ter beschikking stellen, onder de neus houden danwel door de strot duwen? Het blijven interessante en vaak eigenlijk toch ook onbeantwoorde vragen. Nieuw onderzoek naar dat daadwerkelijke gebruik en de daadwerkelijke behoeftes kan bij mij daarom altijd op warme aandacht rekenen, en dat geldt dus ook voor het nieuwe JISC-rapport Researchers of Tomorrow. Extra interessant vanwege de focus op de jonge onderzoekers, de promovendi van dit moment en daarmee de hoogleraren en P.I.’s van morgen en overmorgen. Ik heb nog geen tijd gevonden om het rapport van kaft tot kaft te lezen (doet trouwens iemand dat tegenwoordig nog?), maar heb wel flink virtueel heen en weer gebladerd (scrollen dus, wat toch nog steeds een mindere leeservaring is dan het fysieke bladeren) en inmiddels wat krenten in de pap gevonden.

Ik knip-en-plak er even twee passages (van resp. p. 33 en p. 59) uit onder het motto ‘The plural of anecdote is data’:

Nou vooruit, je moet er terughoudend mee zijn, maar toch: verplichte leesvoer!

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: