Beeldmateriaal, ’t blijft zoeken

Al weer een flink aantal jaren geleden hebben we ons intern in de UB beraden over een licentie op ARTstor, het zusje van JSTOR dat digitaal beeldmateriaal beschikbaar maakt voor onderwijs en onderzoek; beeldmateriaal waarvan de rechten voor dergelijk gebruik zijn afgekocht. Gegeven het succes van JSTOR ging iedereen er eigenlijk van uit dat we ook maar meteen een licentie moesten afsluiten voor ARTstor, ondanks de fikse licentiekosten van ca. € 20.000 per jaar. Een aantal discussie-sessies met docenten en onderzoekers kunstgeschiedenis en een proefperiode leidden echter tot een ander besluit: geen licentie op ARTstor gelet op het ontbreken van (in ieder geval door Amsterdamse kunsthistorici) veel gebruikt materiaal en de omslachtige wijze van beschikbaar maken van het beeldmateriaal in een onderwijssituatie (lees: integreren in PowerPoint).

In plaats van ARTstor kozen we voor een drieslag: de ontwikkeling van een interne opslag- en deelfaciliteit voor eigen beeldmateriaal (wel gerealiseerd, maar inmiddels ook al weer ten grave gedragen), licenties op kleinere, meer op de lokale behoeftes toegesneden beeldbestanden (Prometheus bijvoorbeeld, maar inmiddels ook al weer geannuleerd, en Arkyves) én de inrichting van een database van vrij beschikbaar beeldmateriaal op internet. Dat laatste eerst in de vorm van de Portal Beeldmateriaal (dankzij de Wayback Machine nog steeds te bewonderen) en sinds anderhalf jaar ondergebracht in een webbronnen-database om studenten en docenten snel naar dat beeldmateriaal toe te leiden.

En wat lees ik nu in het artikel Digital Images in Teaching and Learning at York University? De samenvatting en conclusies spreken eigenlijk voor zich:

To summarize the results, licensed image databases receive low use and pose pedagogical and technological challenges for the majority of the faculty members in Fine Arts that we surveyed. Relevant content is the overriding priority, followed by expediency and convenience, resulting in a heavy reliance on Google Images Search. Copyright considerations rank lower in priority and are perceived as a barrier to expediency and convenience. There is also a direct correlation between comfort level with technology and the use of digital images in teaching. Licensed image databases are challenging to use and faculty members surveyed have insufficient training and technical support to fully exploit them. Feedback received from librarians and visual resources staff at other institutions polled suggests that their experience mirrors our findings.

En toch. In Nederland heeft Groningen al heel lang een licentie op ARTstor en recent heeft ook Leiden zich daar bij gevoegd. Moeten wij daar in Amsterdam dan toch ook toe over gaan? Of ons vooralsnog tevreden stellen met het feit dat we al gedaan hebben wat ze zich in Toronto voorgenomen hebben: “On the basis of the feedback received from our survey the Libraries are also exploring the creation of a library digital images Web portal that would provide links to image sites.”

Ondertussen houdt ARTstor zelf natuurlijk het verkoop-vuurtje hoog met presentaties als deze:

1 comment so far

  1. artstor on

    ARTstor has developed tremendously in the nearly six years since the University of Amsterdam had trial access to the Digital Library. Since then, the 500,000 images in art history and architecture have grown to more than 1.4 million images relevant to world history, literature, classical studies, history of medicine and natural science, and an array of other humanities and sciences [www.artstor.org/subjectguides]. With the support of more than 1,400 educational institutions and 250 content contributors worldwide (and constantly growing) [www.artstor.org/what-is-artstor/w-html/current-contributors.shtml], with tools designed specifically for optimal image viewing and manipulation (including mobile access [www.artstor.org/news/n-html/an-110131-mobile.shtml], a new cataloging software service called Shared Shelf [www.sharedshelf.org], and free services such as Images for Academic Publishing [www.artstor.org/iap] and the newly launched Shared Shelf Commons [www.sscommons.org]), ARTstor is much more than just an image database. We are delighted that Leiden University and Rijksmuseum Amsterdam have chosen to support ARTstor in recent years, and we are always available for renewed conversations with the University of Amsterdam. We could set up a new free 30-day trial [www.artstor.org/trial] to give your faculty and students a second chance to evaluate the new content and tools of the Digital Library, and we could discuss accurate subscription pricing. And if the Digital Library isn’t right for UvA, we would be very interested to hear your constructive feedback on what we could improve, as it benefits the broader educational community as a whole.

    Sincerely,
    Myka Carroll
    Associate Director of Library Relations
    http://www.artstor.org


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: