Niet vergeten: stemmen!

Ik ben de afgelopen twee jaar weinig succesvol geweest met mijn nominaties voor de Salem Library Blog Awards. Vorig jaar lukte het niet om Laika’s MedLibLog als potentiële prijswinnaar genomineerd te krijgen en dit jaar kon ook Rick Luggs Sample and Hold blijkbaar onvoldoende steun bij de verder onbekende samenstellers van de lijstjes genomineerden wegdragen. Maar ik blijf het proberen!

Ondertussen kunnen we nu natuurlijk wel stemmen op de (resterende) favoriete blogs. Drie categorieën zijn voor ons m.n. interessant: Independent Blog: General, Independent Blog: Academic en Institution Blogs: Academic. In die laatste categorie krijgt WesWeeding mijn stem, een blog gewijd aan een groot deselectie-project bij Wesleyan University (waarmee ik indirect Rick Lugg ook nog een beetje steun). In de eerste categorie zal de strijd wel gaan tussen Stephen’s Lighthouse (van Stephen Abram) en In the Library with the Lead Pipe. Mijn stem gaat naar de laatste van deze twee; Stephen redt het wel zonder mijn steun. En dan de categorie Independent Blog: Academic. Voor de tweede keer in drie jaar staat daar Sue Polanka’s No Shelf Required (winnaar in 2010) genomineerd. Die krijgt mijn steun dus niet. Ik breng mijn stem ook niet uit op Aaron Tay’s Musings About Librarianship. Zoals hij zelf ook al op zijn blog schrijft, de vaart is er sinds 2010 eigenlijk een beetje uit. Dat krijg je nu eenmaal als je te veel genomineerd en uitgenodigd wordt.😉

Mijn stem in deze categorie gaat dit jaar naar Jeffrey Beall’s Scholarly Open Access blog. Sinds enige tijd is hij op zijn blog een kruistocht begonnen tegen wat hij zelf predatory open access publishers noemt, uitgeverijen die vanuit het niets ontstaan, binnen de kortste keren een groot aantal open access tijdschriften op de markt brengen en zo een graantje (of meer) pogen mee te pikken uit de Article Processing Charge ruif nu auteurs meer en meer bereid blijken voor hun publicaties geld neer te leggen.

Voor meer informatie over Jeffrey Beall: Q&A uit The Chronicle.

Je kunt nog tot en met 17 juni je stem uitbrengen!

No comments yet

Geef een reactie

