Voor de klas

Afgelopen week gaf ik op uitnodiging van Rens Bod in het kader van de module Digital Humanities een gastcollege over de Digital Library aan een selecte groep research master studenten van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Niet zo maar een presentatie van een half uurtje, maar een volledig hoorcollege van twee keer 45 minuten met aansluitend discussie over het college zelf en de voorgeschreven literatuur. Kortom, niet iets wat je er zo maar even tussendoor doet, maar wat gedegen voorbereiding vereist. Dat heb ik echter met veel plezier in de afgelopen weken gedaan, ook al omdat het de mogelijkheid bood veel van het materiaal dat ik de afgelopen jaren voor m’n blog verzamelde, al dan niet becommentarieerde of anderszins op m’n harde schijf vastlegde nu eens echt ten nutte te maken.

In de andere gastcolleges in de module wordt vooral vanuit de verschillende deeldisciplines van de geesteswetenschappen gekeken naar de actuele stand van zaken m.b.t. het gebruik van digitale onderzoeksmethoden in die deeldisciplines, de kansen en mogelijkheden en uiteraard de uitdagingen waarvoor we nog staan. Mijn onderwerp, de Digital Library, kende echter een wat andere invalshoek: kunnen de digital humanities wel of niet zonder de digital library, en welke bijdrage kan de (digital) library leveren aan de verdere ontwikkeling van digital humanities? Klopt het wat Howard Besser in A Companion to Digital Humanities zegt, nl. dat “Digital libraries will be critical to future humanities scholarship.“?

Heb ik daarop een sluitend antwoord? Nee, hoogstens een idee over wat er mogelijk is. Maar zoals gezegd, het college bood me vooral de mogelijkheid de vele facetten van de digitale bibliotheek te belichten. Beginnend bij een definiëring en de geschiedenis van de digitale bibliotheek, leidde dat via een uitvoerige bespreking van alle inns en outs van Google Books naar een analyse van de verschillende soorten digitale bibliotheken. Het al dan niet ‘open’ zijn van die digitale bibliotheken (in alle betekenissen van het woord) leidde na de pauze tot de bespreking van open access, (linked) open data en de rol die voor de bibliotheek weggelegd kan zijn als data manager van de universiteit. 

Ik kijk met veel plezier op het gastcollege terug. De tijd en energie die ik er in geïnvesteerd heb, is nuttig bestede tijd geweest en het heeft me ook de nodige energie teruggegeven. Vaker doen dus!

P.S. de voorgeschreven literatuur was:

2 comments so far

  1. kalfje on

    Jammer, geen weblecture van gemaakt???

    • zeemanspraat on

      Ja, dat gebeurt aan de UvA in nog maar betrekkelijk bescheiden mate, en dan vooral natuurlijk bij grote(re) hoorcolleges en gastlezingen door ‘hot shots’. Ik beschouw me nog niet als tot de laatste categorie horend.😉


Geef een reactie

