Nog niet gelinkte data

Vanmiddag was ik bij een rondleiding voor het UB-personeel op de tentoonstelling The Printed Book: A Visual History (nog tot 13 mei). Ik schreef hier al vaker: een van de extra’s van het werken bij juist deze bibliotheek zijn dit soort tentoonstellingen die het rijke bezit van de UB Amsterdam nog eens duidelijk maken. In deze tentoonstelling, en het bijbehorende boek, gaat het vooral om de vormgeving van het gedrukte boek en dus ook om het omslagontwerp. Er zijn fraaie voorbeelden van te zien.

Voor boekomslagen, covers, bestaan al sinds jaar en dag speciale websites. Ik moest daar aan denken toen ik via de website Boekendingen vorige week geattendeerd werd op Librariana, een weblog gewijd aan bibliotheken, boeken en verzamelen. Een van de illustraties in de laatste post Ex libris bibliotheken (1) betrof onderstaande prent:

Het is een bewerking van het schilderij Der Bücherwurm van Carl Spitzweg (1808-1885). Dezelfde boekenwurm is het herkenningslogo van de website Boekendingen en ken ik bijvoorbeeld ook van de omslag van het boek Google Books van Peter Batke.

Maar wat als ik nu zou willen weten voor welke boeken dat schilderij nog meer is gebruikt voor het omslag? Hoe kan ik dat dan nazoeken? Ik weet wel een paar mogelijkheden (en zie in het beloofde land van de linked open data ook heel snel het antwoord gegeven worden, mits natuurlijk de boekomslagen in de toekomst ook meegenomen worden in de metadatering), maar hoe zou je dat op dit moment nu moeten aanpakken? Ik ben echt benieuwd naar de zoekopties die hier door collega’s voor worden aangedragen. Ik wil namelijk een zelfde soort vraag (welke boeken hebben op hun omslag een bepaald schilderij en wat zegt dat eventueel over de boeken zelf of hun auteurs?) binnenkort in een college over de mogelijkheden en onmogelijkheden van de digitale bibliotheek gebruiken. Dus: #dtv

No comments yet

Geef een reactie

