Informatiespecialisten aller landen, leest!

Ik geef toe, ik heb tot nu toe alleen maar de Executive Summary gelezen en wat door het rapport gebladerd. Maar wat ik gelezen heb is wat mij betreft voldoende om daar het advies LEZEN aan te hechten. En dat niet alleen omdat op de eerste pagina van die executive summary al mijn favoriete ‘one size does not fit all’ terug te vinden is, maar vooral vanwege het onderzoek wat er aan ten grondslag ligt. Ik had daar al eerder in de vorm van een presentatie van Antony Brewerton (The Six Million Dollar Subject Librarian) kennis van kunnen nemen en nu is dan het volledige eindrapport Re-skilling for Research beschikbaar. Oprdachtgever was overigens het Britse zusje van UKB, Research Libraries UK.

De focus van het rapport richt zich op de verwachte eisen die er aan informatiespecialisten bij universiteitsbibliotheken en onderzoeksinstellingen op de kortere termijn gesteld zullen worden en op de kloof die er is tussen de aanwezige kennis en vaardigheden en de binnenkort noodzakelijke (de skills gap). In het rapport worden negen gebieden geïdentificeerd waarop, althans voor zover op basis van de in Engeland verzamelde data kan worden geconcludeerd, op dit moment al sprake is van een high skills gap:

  • Ability to advise on preserving research outputs (49% essential in 2-5 years; 10% now)
  • Knowledge to advise on data management and curation, including ingest, discovery, access, dissemination, preservation, and portability (48% essential in 2-5 years; 16% now)
  • Knowledge to support researchers in complying with the various mandates of funders, including open access requirements (40% essential in 2-5 years; 16% now)
  • Knowledge to advise on potential data manipulation tools used in the discipline/subject (34% essential in 2‐5 years; 7% now)
  • Knowledge to advise on data mining (33% essential in 2‐5 years; 3% now)
  • Knowledge to advocate, and advise on, the use of metadata (29% essential in 2‐5 years; 10% now)
  • Ability to advise on the preservation of project records e.g. correspondence (24% essential in 2‐5 years; 3% now )
  • Knowledge of sources of research funding to assist researchers to identify potential funders (21% essential in 2‐5 years; 8% now)
  • Skills to develop metadata schema, and advise on discipline/subject standards and practices, for individual research projects (16% essential in 2‐5 years; 2% now)

Werk aan de winkel dus! (en dan hebben we het hier alleen nog maar over de ondersteuning van onderzoek!)

De projectpagina

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: