Weihnachtsrabatt

In 1988 presenteerde ik tijdens een internationale conferentie op het prestigieuze Institut für Zeitgeschichte in München een paper over de eerste jaren van de Westerse Unie, het bondgenootschap van de Benelux-landen, Frankrijk en Groot-Brittannië dat, opgericht in 1948, de weg bereidde naar de oprichting van de NAVO. Twee jaar later verschenen bij Oldenbourg Verlag alle congrespapers in een kloeke band van 650 pagina’s onder de titel Vom Marshallplan zur EWG . Mijn eigen exemplaar staat nog steeds netjes op de boekenplank boven m’n bureau, inclusief de rook- en waterschade die hij tien jaar geleden opliep toen een korte maar hevige brand onze zolder (met de Bibliotheca Zeemaniana) grotendeels verwoestte.

Het boek is nog steeds leverbaar, niet alleen gedrukt maar ook als e-book. Via de website van Oldenbourg wordt het boek per afzonderlijke bijdrage aangeboden. Iedere bijdrage is op basis van Pay Per Article beschikbaar, inclusief DOI. Tegen welke prijs dat gebeurt heb ik in de gauwigheid niet kunnen achterhalen; de website van Oldenbourg blinkt niet uit in gebruiksvriendelijkheid. Er is echter ook nog gedeeltelijk een gratis alternatief. Via Google Books blijkt Vom Marshallplan zur EWG ook beschikbaar te zijn. Wel ontbreken in mijn bijdragen 10 pagina’s van de 28, dus het is wel wat behelpen.

Ik kon me niet herinneren destijds iets van mijn auteursrecht aan Oldenbourg overgedragen te hebben, maar dat bleek ik dus mis te hebben. In mijn München 1988-map in mijn ladenkast (wie wat bewaart heeft wat) vond ik onderstaande, toch echt door mij ondertekende verklaring.

1. Der Verfasser übertragt dem Institut zum Zweck der Publikation in dem Sammelband `Vom Marshallplan zur EWG` das ausschliessliche Verwertungsrecht an seinem Aufsatzmanuskript.

Der Verfasser versichert, dass er allein berechtigt ist, über das Manuskript zu verfügen, und dass er das Werk ganz noch teilweise anderweitig vergeben hat.

2. An Lizenzeinnahmen, die dem Institut aufgrund der Vergabe von Nebenrechten (Rundfunk, Übersetzungen, Vorabdrucke in Zeitungen oder Zeitschriften u.a.) zufliessen, wird der Verfasser mit 50% beteiligt.

3. Als Honorar erhalt der Autor 2 Freiexemplare des gedruckten Werkes sowie 20 Sonderdrucke seines Beitrags kostenlos. Weitere Exemplare des Bandes kann er zum verlagsüblichen Autorenrabatt (30% vom Ladenpreis) beziehen. Bei Partiebestellung von mindestens 6 Stücke wird vom Verlag zusatzlich ein Freistück gewährt.

Voor twee exemplaren van het boek, 20 overdrukjes en het recht meer exemplaren van het boek tegen 30% van de winkelprijs te kopen heb ik dus mijn auteursrecht overgedragen, overigens aan het IfZ en niet aan Oldenbourg Verlag, destijds volledig onkundig van alle consequenties daarvan. E-publishing en open access waren op dat moment nog volledig onbekende zaken en worden dan ook niet in de overeenkomst genoemd. Vraag is dan wel of Oldenbourg nu zonder toestemming aan de auteurs gevraagd te hebben, en dat hebben ze niet gedaan, de afzonderlijke bijdragen tegen betaling online mag aanbieden. Niet dat ik daar rijk verwacht van te worden, maar wat mij betreft stelt Oldenbourg mijn bijdrage gewoon open access beschikbaar. Moet ik misschien toch deze vakantie nog eens werk van gaan maken.

Maar goed, waarom nu al dat gegraaf in het verleden? Nu, afgelopen week kreeg ik een brief van Oldenbourg Verlag in de bus waarin mij “als Autor des Oldenbourg-Verlags 40% Prozent Rabatt auf all Bücher unserer Wissenschaftsverlage” wordt aangeboden. In de brief wordt gesproken van een kerstactie die inmiddels al een traditie geworden is. Ik ben in dat kader niet eerder met dit aanbod benaderd, maar ben blij dat Oldenbourg Verlag mij nog steeds als een van haar auteurs beschouwt. Eens een auteur, altijd een auteur.

No comments yet

Geef een reactie

