Confronterend?

Ik heb een paar vaste waarden in m’n leven die er waarschijnlijk nooit meer uit gaan. ’s Avonds om 8 uur is dat het Journaal met een kop koffie; ’s ochtends vroeg is dat, zeer tot leedwezen van de rest van de familie, de Volkskrant met een kop thee. Dat abonnement heb ik al sinds m’n 18e en, al is het maar een korte blik, het is, ondanks alle digitale nieuwsvoorziening die vaak actueler en sneller is, een noodzakelijk element bij de start van een nieuwe dag. Vaak word ik door collega’s overdag aangesproken met een ‘Zeg, heb je dat gisteren ook in de NRC gelezen?’; ik moet dan altijd ‘nee’ verkopen en dat zouden ze eigenlijk inmiddels ook moeten weten.

Deze zaterdag was het magazine van de Volkskrant rijk gevuld met advertenties voor de komende kerst. Er waren m.n. veel advertenties van uitgeverijen, liefst zeven pagina’s vol met als afsluiter een paginagrote advertentie voor boekenkasten. Na de tweede keer doorbladeren viel me iets op dat me de eerste keer niet direct was opgevallen, maar waar ik me bij nader inzien over verbaasde: in geen enkele van die boekenadvertenties wordt ook maar op enigerlei wijze verwezen naar het bestaan van e-versies van de aangeprezen waar. Het is alsof de e-revolutie geheel aan Nederland is voorbijgegaan. Of… Of bedacht ik nog later: valt de gemiddelde Volkskrant-lezer wellicht inmiddels in het marketing-segment ‘leest veel, maar heeft een hekel aan digitaal’? Daar zouden ze dan nog wel eens gelijk in kunnen hebben ook!😉

Stefan Verwey in de Volkskrant, 17 december 2011

3 comments so far

  1. Albert Boekhorst on

    Er is een ‘oudere’ prent van Verwey met een echtpaar voor een boekenkast waarin één enkele cd-rom staat. Daarbij ‘het commentaar: ‘Toch vond ik die boeken veel gezelliger’.

  2. Albert Boekhorst on

    Vervolgens denk ik dat je wel een ‘link’ naar het plaatje mag maken, maar het niet kopiëren …..

    • zeemanspraat on

      Heb je gelijk in. Ik ‘smokkel’ wat dat betreft af en toe, vanwege het toch geringe bereik van dit medium.
      Maar hier staat wel een nette bronvermelding bij.😉


Geef een reactie

