Geen weekoogst … maar wat dan wel?

Nooit oude schoenen weggooien voordat je een paar nieuwe hebt. En dat heb ik natuurlijk nu juist wel gedaan door twee weken geleden abrupt met Weekoogst te stoppen. Er zou iets voor in de plaats komen, schreef ik toen, maar daar ben ik nog niet 100% uit. ’t Is ook wel eens goed even een pas op de plaats te maken en je af te vragen: waarom deed ik dit ook al weer? Dat is natuurlijk in Weekoogst #1 terug te lezen, maar in een recente post werd dat nog veel mooier omschreven:

  • to inspire (met nieuwe inzichten en onverwachte mogelijkheden)
  • to inform (over actuele ontwikkelingen en discussies)
  • to educate (nou ja, vooruit, een beetje dan)
  • to challenge (tot nadenken over ons vak en onze rol)

Gecombineerd komt het daar wel op neer, en dat ga ik nu (ook) weer wekelijks proberen te doen met een commentaar-arme selectie van belangrijke, opvallende of anderszins vermeldenswaardige zaken. Diegenen die me op Twitter volgen zullen daar wellicht bekende dingen gaan tegenkomen. Als dat zo is, dan kunnen ze het betreffende rapport, website, blogpost maar beter echt gaan lezen.😉
Kortom, Weekoogst is dood; leve Weekendvitaminen!

Maar wordt dat niet een beetje saai, zo’n commentaar-arme selectie? Misschien. Ik heb me in ieder geval voorgenomen de wekelijkse selectie af te sluiten met een beeld dat me de afgelopen week is bijgebleven en daar wat uitgebreider stil bij te staan. Meteen ook maar een voorbeeld:

Vanmiddag werd ik via NEDBIB geattendeerd op twee nieuwe open access tijdschriften die door Leiden University Press in samenwerking met ons ‘eigen’ DPC (en met steun van NWO) worden uitgegeven. Ik bekeek de site van het Journal of Sonic Studies en kreeg bij de keuze Index by Author o.m. het volgende te zien:

Misschien ligt het aan mijn pc (Dell), of aan m’n laptop (Lenovo), of aan m’n browser (I confess: IE), maar de keuze van achtergrond en belettering leidt tot een resultaat dat wel heel ver af staat van wat tegenwoordig de norm is. Da’s toch jammer, zo’n valse start van zo’n nieuw tijdschrift.

No comments yet

Geef een reactie

