Weekoogst #66

Nieuwe bibliografie
Charles has done it again. Charles Bailey, bekend van verschillende toonaangevende bibliografieën over onderwerpen als Open Access, elektronisch publiceren en Google Book Search en natuurlijk de blog DigitalKoans, heeft weer een nieuwe loot aan zijn bibliografieën-stam toegevoegd. Deze handelt over e-science en wetenschappelijke bibliotheken. Het is pas versie 1 en nog bescheiden van omvang, maar Bailey kennende zal ook deze selectie binnen afzienbare tijd uitgroeien tot de eerste port of call voor geïnteresseerden.

Open Contracts
Google heeft in de afgelopen jaren met een aantal nationale bibliotheken in Europa contracten afgesloten voor het digitaliseren van delen van hun collecties. Naast het contract met de British Library, genereert het contract met onze eigen KB natuurlijk hier de meeste belangstelling. Ingmar Koch, die eerder de KB met een beroep op de WOB dwong tot openbaarmaking van het contract met Google, meldt deze week dat hij door de KB ‘verleid’ is tot een ontmoeting in de KB om zijn vervolg-verzoek te bespreken. Gelet op het grote aantal documenten waar het om zou gaan, vroeg de KB zich af of het verstrekken van mondelinge inlichtingen niet afdoende zou kunnen zijn. Ingmar is niet ingegaan op dit voorstel van de KB, hetgeen oud-rijksarchivaris Erik Ketelaar op Twitter een ‘goed zo!‘ ontlokte.
Over de afspraken tussen Google en de Oostenrijkse nationale bibliotheek kwam ik overigens nog deze LIBER-presentatie tegen.

Als de bliksem…
Het mist het rauwe en het van-de-straat karakter van het Amerikaanse Go the Fuck to the Library, maar Alsdebliksemnaardebieb heeft toch ook al een groot aantal reacties opgeleverd. Vanuit de Amsterdamse situatie zou er daar nog een aan toegevoegd kunnen worden: als-de-bliksem-naar-de-bieb (zelfs op zondagochtend!) om nog een vrij plekje te kunnen veroveren. Vanochtend was het weer dringen geblazen om tien uur. Hoezo gebrek aan studiezin?

Weekoogst met pensioen
Dit is aflevering 66 van Weekoogst. 66 is de leeftijd dat ik, volgens de huidige AOW-plannen t.z.t. met pensioen mag. En dus vind ik 66 ook een mooi aantal om Weekoogst met pensioen te laten gaan. Het is tijd voor iets anders. Als Google Reader kan veranderen, dan kan Zeemanspraat dat met die wekelijkse keuze uit actuele ontwikkelingen het ook. Hoe die verandering er uit gaat zien? Dat weet ik eigenlijk nog niet. Het moet in ieder geval een verbetering zijn, dus de lat ligt hoog.😉

7 comments so far

  1. Albert Boekhorst on

    De vice-voorzitter van de Raad van State mag doorgaan tot zijn 70e … en Methusalem ging nog langer door. Ik zal je berichten missen en hoop dat je je bedenkt en nog een tijdje doorgaat. Iklees het met veel plezier en brengt mij (68 jaar) weer op nieuwe ideën. Dus laat me weten op welke manier je je gedachten over het werkveld kenbaar gaat maken.

    • zeemanspraat on

      Ha Albert, wees gerust hoor. Ik stop alleen maar met de wekelijkse Weekoogst. Daar ga ik iets anders voor verzinnen. En ik blijf verder gewoon doorbloggen. Voor jou en al die anderen die on- en offline hun waardering laten merken, en natuurlijk omdat ik het zelf gewoon leuk vindt om te (blijven) doen.

  2. Saskia Scheltjens on

    Goh! Jammer. En in ieder geval dank voor de rijke oogst! Een poosje geleden vermeldde je dacht ik nog de ambitie om aan #100 te geraken. ‘Dat zit wel snor’, dacht ik toen nog opgelucht. Niet dus. Mag ik een MO variant suggereren? Weinig flitsend maar qua sustainability misschien beter haalbaar? Want zelfs al doe je er 4x langer over dan gepland, het vooruitzicht om de door jou geselecteerde krenten toch nog mee te kunnen pikken verzacht veel.

  3. Saskia Scheltjens on

    En mag ik nog een suggestie doen? Met het oog op de zelfredzaamheid van je publiek kan je misschien uitleggen hoe je aan je krenten komt? Tools (en dus ook zoekstrategieën) aanreiken voor je publiek, dus jezelf omturnen tot een service provider, was dat ook geen toekomstoptie voor informatie-instellingen, zoals daar zijn bibliothecarissen?

    • zeemanspraat on

      Tja, hoe durf ik nu nog te stoppen? Maar ik ga het toch doen en kom weer terug met iets anders. Je suggesties neem ik daarbij natuurlijk mee

  4. Ingmar Koch (@Ingmario) on

    Mooi dat je die tweet van Ketelaar opgemerkt hebt (ik was ook wel blij met die tweet, eerlijk gezegd.)

  5. […] Weekoogst #66 Over e-science, Google, de KB en de functie van de bieb (Zeemanspraat) een roerige week en daarmee is Bert ook nog eens uitgeoogst, jammer […]


Geef een reactie

