Famazoogle

Toeval bestaat natuurlijk niet. Tot drie keer toe kreeg ik vandaag een artikel/blogpost onder ogen waarin Facebook, Amazon, Google en Apple (Famazoogle, © Bert Zeeman) in één adem genoemd werden. Het begon met een hele indringende recensie van Daniel Soar in de London Review of Books over drie recente studies over Google. In de openingsalinea wordt de ‘gang of four’ meteen al neergezet in de woorden van Google-topman Eric Schmidt die recent verklaarde “that there were only four really significant technology companies: Apple, Amazon, Facebook and Google“.

Even later volgde Paul Sawers op The Next Web met zijn bijdrage over de digitale monopolisten die langzamerhand ons online leventje aan het organiseren en bepalen zijn: “Facebook and Google are invading every orifice of the World Wide Web. Elsewhere, Apple is doing pretty well for itself in both the hardware and software markets, whilst Amazon is certainly up there in retail, especially on the back of its Kindle announcements this week.” Of we het nu leuk vinden of niet, op het web is een klein aantal commerciële spelers de markt onderling aan het verdelen en wij consumenten vinden dat eigenlijk prima, want gemakkelijk.

En aan het eind van de middag voegde de onvolprezen Scholarly Kitchen zich in dit rijtje. In antwoord op de vraag wat de belangrijkste ontwikkeling in de uitgeefwereld op dit moment is, antwoordt ‘chef’ Joe Esposito: “The most important issue for all publishers, whether scholarly, school, trade, whatever, is the increasing dominance of a handful of major technology companies.  These companies — Google, Amazon, and Apple, with Facebook potentially jumping in — set the strategic agenda; scholarly publishers live in their world.”

Enkele jaren geleden was het Lorcan Dempsey die de term Amazoogle bedacht om een korte en krachtige expressie te geven aan de “massive computational and data platforms which exercise strong gravitational web attraction.” In de jaren daarna is Amazoogle (en in mindere mate Googlezon) de catchphrase geworden waarmee de snelle, eenvoudige, klantgecentreerde webdiensten van deze twee commerciële giganten worden geduid. Yamazoogle (juist, inclusief Yahoo!) is een variant die nooit grote verspreiding heeft gekend, maar misschien is het nu tijd voor Famazoogle. Want voorlopig zijn we nog niet van deze vier af.

                    

1 comment so far

  1. wowter on

    Twee van jouw drie observaties had ik ook gezien. Laat die grote 4 maar schuiven.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: