Zó sterk is de eenzame fietser

Afgelopen weekend was het Reizen-katern van de Volkskrant gewijd aan fietsen, o.a. met een artikel over de fiets als vervoermiddel voor het woon-werkverkeer. Een kwart van de Nederlanders gebruikt de fiets daarvoor (ik behoor al sinds jaar en dag tot dat kwart) waarbij het zelden om een afstand van meer dan 10 kilometer gaat. De gemiddelde afstand is 4,1 kilometer, daar zit ik met meer dan het dubbele (enkele reis!) ruim boven. Volgens de auteur van het artikel is het 93% van de tijd droog. Dat wil ik graag geloven, maar het is wel zo dat een fietsritje in de gietende regel je veel langer bijblijft, dan al die andere ritjes dat je lekker in de zon rijdt. Overigens wel altijd met wind tegen, maar dáár moet je gewoon tegen kunnen.

Door het artikel geïnspireerd ben ik eens voorzichtig gaan berekenen hoeveel kilometer ik inmiddels op twee wielen heb afgelegd. ’t Is een ruwe berekening, maar toch. Ik ben uitgegaan van gemiddeld 40 werkweken per jaar (school, studie en ‘echt’ werk), wat neerkomt op 200 fietsdagen per jaar. Veel uitval door ziekte of ander ongemak is er nooit geweest, ik heb altijd een vijfdaagse werkweek gehad en ook tijdens mijn studie ging ik trouw elke dag naar college. Dat maakt het rekenen alleen maar makkelijker.

De fiets is nu ruim 40 jaar mijn voornaamste vervoermiddel waarop ik volgens mijn ruwe berekening inmiddels ruim 120.000 kilometer heb afgelegd (ik denk dat ik ook al aan m’n zevende of achtste fiets toe ben). Dat is drie keer de omtrek van de aarde … en met de aanstaande verhoging van de AOW-leeftijd heb ik nog een volle ronde te gaan. Zó sterk is de eenzame fietser dus.

No comments yet

Geef een reactie

