Groningana

Eergisteren werden de kandidaten bekend voor de Digitale Bibliotheek Award 2011. Een van de kandidaten voor de opvolging van de bibliotheek van het Vredespaleis (winnaar in 2010) is de Centrale Medische Bibliotheek van de Rijksuniversiteit Groningen, vooral bekend vanwege de activiteiten van DigiCMB, Guus van den Brekel. Nu zit de digitale bibliotheek van ons eigen Academisch Medisch Centrum achter een dikke vette firewall, ontoegankelijk voor normale stervelingen, dus ik was wel benieuwd naar die Groningse variant. Dat ik binnen een paar minuten rondsurfen twee keer op een dode link vastliep, mag de pret verder natuurlijk niet drukken. Voor de rest ziet het er allemaal betrouwbaar en toegankelijk uit, maar of dat de karakterisering “lichtend voorbeeld vanwege de hybride aanpak” (?) rechtvaardigt? Guus en zijn collega’s hebben echter mijn steun en na zijn uitverkiezing tot Informatieprofessional van het Jaar 2010 voorzie ik nieuw succes voor onze Groningse collega’s bij de publieksprijs. Uiteraard ben ik ook benieuwd waar de voorkeur van de vakjury naar uit zal gaan.

Nu ik toch virtueel in het Groningse beland was, heb ik nog even verder rondgesurft en kwam daar o.m. het net gepubliceerde jaarverslag over 2010 tegen. Ik was onder de indruk van de lange lijst publicaties van medewerkers die daarin was opgenomen, maar realiseerde me al snel dat een meer dan aanzienlijk deel door personeel van het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen was geschreven. Wel onderdeel van de UB-organisatie, maar toch niet helemaal de bieb. En Frank den Hollander blijkt inderdaad de schrijver te zijn van de notities over en uit de Faculteit Intermenselijke Wetenschappen op de achterpagina van Pictogram. Soms aan de flauwe kant, maar vaak ook hilarisch en heel herkenbaar voor iedereen die in een ambtelijke organisatie van enige omvang functioneert. Eeen beetje Jiskefet in academia.

No comments yet

Geef een reactie

