Fachreferent(inn)en

Als ik m’n feeds in Google Reader kort analyseer, dan komt er toch een betrekkelijk homogeen (anderen zouden misschien zeggen: eenzijdig) beeld naar voren: het zijn er precies 100 in getal, waarvan 55 op Nederlandse sites en blogs en 45 op Engelstalige sites en blogs, vooral uit Engeland en de VS. Er komt er nog steeds af en toe eentje bij, in het verwijderen van drooggevallen bronnen ben ik daarentegen wat minder consciëntieus. Homogeen zei ik dus, zeker wat taal betreft; blijkbaar wordt er in het Duits of Frans onvoldoende interessants gemeld. Maar is dat inderdaad zo?

Ik moest daar over nadenken toen ik door de voorloper van RSS geattendeerd werd op een nieuw Duitstalig artikel over vakreferenten (in onberispelijk Duits uiteraard Fachreferenten und Fachreferentinnen). Uit een vorig leven, zo lang geleden lijkt het in ieder geval, heb ik nog een aantal SDI-attenderingen lopen in PiCarta, waaronder één op ‘vakreferent’ en alle varianten in de moderne talen daarop. Af en toe levert dat een mailtje op, zoals deze week.

Het artikel zelf doet verslag van een Tagung van zo’n 80 (!) vakreferenten sociologie uit Duitsland. Nogal traditioneel qua opzet en met veel onderwerpen (licenties, onderzoeksdata, bibliometrisch onderzoek) die ook bij ons regelmatig tijdens conferenties de revue passeren. Maar aan de andere kant ook weinig hemelbestormend. Misschien moet ik daarom mijn SDI-attendering eens gaan omzetten naar Informationsspezialisten. Een korte zoekactie op die term leverde o.m een artikel met de titel Spurenleser im Daten-Dschungel op. Alleen voor dergelijke titels zou je al meer Duits moeten gaan lezen.

No comments yet

Geef een reactie

