Tsja, sociale media…

Ik heb me hier als blogger al eens over mijn leeftijd vrolijk gemaakt. Maar soms gaat het van kwaad tot erger en word je opeens voor bejaarde uitgemaakt. In de nieuwste aflevering van het Groningse Pictogram staat een interview met twee sociale media-adepten waarin ‘E-mail is voor bejaarden’ als een van de ankeilers wordt gebruikt. De opmerking is tussen aanhalingstekens geplaatst, wat de indruk moet versterken dat het hier om een uitspraak van een van de geïnterviewden gaat. Vervolgens wordt het ‘E-mail is voor bejaarden’ ook nog eens als tussenkop gebruikt. De boodschap moet blijkbaar flink ingepeperd worden.

Toegegeven, ik behoor inmiddels tot de doelgroep van Jan Nagels 50+ (vorige week overigens niet op hem gestemd; je weet het maar nooit met Jan), maar om nu meteen als bejaarde weggezet te worden vind ik wel wat ver gaan. E-mail is inderdaad, niet alleen privé maar zeker in mijn werk, van levensbelang en dat ontkennen is wat mij betreft een teken van onvoldoende inzicht in hoe organisaties van enige omvang op dit moment nog functioneren. E-mail is daar de smeerolie die de raderen soepel laat draaien en ik laat me graag informeren over de instelling van enige omvang die e-mail integraal de deur uit heeft gedaan ten faveure van een sociaal medium.

Ter verdediging van de Groningse geinterviewden moet ik overigens ook zeggen dat zij de uitspraak die zo prominent geafficheerd wordt in en boven het artikel helemaal niet gedaan hebben, althans in de tekst van het interview is hij niet terug te vinden. Wel staat er dit:

De communicatie vanuit de RUG met studenten is nog heel erg gericht op e-mail. De toekomst ziet er wezenlijk anders uit. In de VS worden geen e-mailaccounts meer uitgereikt maar iPads! Studenten kijken niet meer naar hun e-mail.

Studenten kijken inderdaad niet meer naar hun door de instelling verstrekte mailadres, maar de gratis emaildiensten zijn niet voor niets zo populair en universiteiten stappen, mede op verzoek van hun studenten, niet voor niets steeds meer over naar bijvoorbeeld Gmail. En dat van die iPads? Ik wil graag weten welke universiteit dat is.

Zo, en nu m’n tenen weer intrekken.😉

P.S. sinds gisteren online: een blog over het gebruik van sociale media in het hoger onderwijs.

4 comments so far

  1. Mariëtte van Selm on

    Je lijkt te suggereren dat het belang van e-mail als communicatiemiddel samenhangt met de omvang van de organisatie. Zeker weten dat ’t niet samenhangt met de gemiddelde leeftijd van het management?😉

    • zeemanspraat on

      Zeker weten? Neeuuhh. Maar ik laat me graag overtuigen.

  2. Eva Pouwels on

    Ik heb het even opgezocht, maar de betreffende universiteit van de Ipads is waarschijnlijk Seton Hill University in Pennsylvania. Hier meer info: http://www.setonhill.edu/techadvantage/index.cfm

    • zeemanspraat on

      Dag Eva, dank voor het uitzoeken. Ik zag in de gauwigheid dat het collegegeld ‘slechts’ $ 13.500 per semester (!) is. Dan kan er wel een iPad van $ 500 van af. En volgens mij hebben ze ook nog steeds e-mailadressen bij Seton Hill.😉


Geef een reactie

