Cijfers in context

Noem in Amerikaanse bibliotheekkringen de ‘Pittsburgh Study’ en iedereen weet waarover je het hebt. In 1979 verschenen onder de titel Use of Library Materials. The University of Pittsburgh Study de resultaten van een uitgebreid onderzoek naar het gebruik van de (toen nog bijna uitsluitend) gedrukte collectie van de University of Pittsburgh. Meest geciteerde resultaten uit dit onderzoek van Allen Kent et al. zijn 1) uitleengegevens over zeven jaar tonen aan dat in die periode ruim 50% van de collectie werd uitgeleend (en krap 50% dus niet) en 2) dat 40% van de uitgeleende werken verantwoordelijk was voor 80% van de uitleningen (in afwijking van de meer bekende 20/80 regel).

Binnenkort zullen we het wellicht in bibliotheekkringen (en niet alleen de Amerikaanse) hebben over de ‘Cornell Study’. Daar heeft een werkgroep, gebruik makend van 20 jaar uitleendata, diepgaand onderzoek gedaan naar het gebruik van de collecties van Cornell University. De resultaten bevestigen en verdiepen de inzichten van de Pittsburgh Study. Van de totale collectie blijkt na 20 jaar ruim 55% minimaal éénmaal uitgeleend te zijn. Dat niveau van 55% wordt na ongeveer 15 jaar bereikt en stijgt daarna nauwelijks meer. Als we naar de taal van de publicaties kijken, dan zijn er enorme verschillen. De Engelstalige collectie is na 20 jaar voor ruim 60% minimaal één keer van de plank gekomen, maar van de Duits- en Spaanstalige boeken is dat ‘slechts’ 20%. Zes procent van de Cornell-collectie is in het Chinees, qua omvang het derde taalgebied (na Engels en Duits), maar in de top-20 van ‘uitgeleende talen’ komt de Chinese collectie niet voor. De Nederlandstalige overigens wel. Qua omvang op plaats 20; qua uitleenpercentage op plaats 13.

Er zijn meer interessante resultaten. Als naar het aantal geregistreerde uitleningen op één dag wordt gekeken, blijken graduate students de grootste leners te zijn (met bijna 1/3 van alle uitleningen) gevolgd door faculty (bijna 1/4) en undergraduates (10%). Wanneer echter gekeken wordt naar aan wie boeken aangeschaft in 2001 in de afgelopen 10 jaar zijn uitgeleend, dan blijken opeens de undergraduates het hoogste te scoren, gevolgd door de graduate students en faculty. De onderzoekers presenteren daarnaast nog allerlei uitsplitsingen van het uitgeleende materiaal naar discipline (op basis van de Library of Congress Classification codes). De resultaten daarvan bevestigen dat alfa’s en gamma’s van een veel bredere range aan materiaal gebruik maken dan béta’s die veel dichter bij hun leest blijven.

Welke conclusies verbinden de onderzoekers nu aan hun studie? Uiteraard de aanbeveling dat statistische gegevens over het gebruik van de collectie veel meer gebruikt gaan worden door diegenen die verantwoordelijk zijn voor de collectievorming. En de aanbeveling om bij plaatsing van gedrukt materiaal in open opstelling, magazijn of extern depot veel meer rekening te houden met de gebruiksdata die uit dit onderzoek naar voren komen. Bepaald materiaal komt eerder voor plaatsing in het magazijn in aanmerking dan ander. Maar het opvallendste zijn wellicht de ‘waarschuwingen’ van de onderzoekers om niet al te verstrekkende en drastische conclusies uit de data te trekken. In de executive summary wordt nog eens bijzondere aandacht voor het volgende gevraagd:

  • High or low circulation rates should not be attributed to a single straightforward cause, particularly in light of wide variation in the role of print monographs in different disciplines.
  • The Library should not adopt specific across-the-board targets for the circulation rate of print monographs acquired for the collection.
  • The Library should not halt or diminish acquisitions in particular non-English languages absent a detailed understanding of language distribution among the disciplines and across the broad patron base on campus.

Kortom, verzamel data, interpreteer die data, maar vergeet daarbij nooit die data in hun context te plaatsen.

Lees dit rapport!

1 comment so far

  1. […] This post was mentioned on Twitter by bibliotheek20, kenniswerkers.nu. kenniswerkers.nu said: Cijfers in context http://ow.ly/1bnTlx […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: