Afko #4: ASEO

Eigenlijk was-ie bestemd voor de weekoogst, maar daar is ASEO eigenlijk te mooi voor. SEO kennen we natuurlijk allemaal, Search Engine Optimization, het optimaliseren (manipuleren zeggen sommigen) van websites om bij zoekacties door zoekmachines als Google zo hoog mogelijk in het resultatenlijstje terecht te komen. ASEO is de academische variant ervan, Academic Search Engine Optimization. Twee Duitse promovendi doen in het laatste nummer van het Journal of Electronic Publishing verslag van hun pogingen om Google Scholar te ‘foppen’ en daarmee enerzijds een hogere plek in de resultatenlijst te realiseren voor hun publicaties en anderzijds het aantal citaties dat door Google Scholar aan hun publicaties wordt meegegeven kunstmatig op te hogen. In beide blijken ze succesvol te zijn.

Jöran Beel en Bela Gipp hebben verschillende methodes gebruikt om Google Scholar om de tuin te leiden. Ze verborgen machine-leesbare maar voor het oog onzichtbare tekst in een artikel dat na publicatie ook teruggevonden wordt op de woorden uit die onzichtbare tekst. Ze voegden tekst en nieuwe literatuurverwijzingen toe aan reeds gepubliceerde artikelen, laadden die artikelen op hun persoonlijke website, op Mendeley of op Academia.edu waarna deze artikelen opnieuw geïndexeerd werden door Google Scholar alsof het nieuwe artikelen waren. Ze gebruikten de papergenerator SciGen om nonsens-artikelen samen te stellen die vervolgens vrolijk door Google Scholar geïndexeerd werden. Hetzelfde gebeurde met een Printing-on-Demand boek samengesteld uit nonsens-artikelen. De citaties in die nonsens-artikelen genereerden na indexering door Google Scholar hogere citatiescores voor de geciteerde artikelen. Kortom, ze deden van alles om Scholar op het verkeerde been te zetten, met acties die in de wetenschappelijke wereld onaanvaardbaar zijn. Ze slaagden in hun opzet en als klap op de vuurpijl plaatsen ze een Viagra-advertentie in een van hun gemodificeerde artikelen met opnieuw het bekende resultaat.

Moraal van het verhaal? Google Scholar loopt flink achter ten opzichte van grote broer Google in het detecteren van Academic Search Engine Spam (0ok een mooie afko: ASES). Door het indexeren van artikelen en papers van persoonlijke websites, universitaire websites en andere repositories van wetenschappelijke publicaties is Google Scholar vatbaar voor manipulatie en fraude. Is Scholar zelf daarmee gediskwalificeerd? Nee, dat zeker niet. (A)SEO is mensenwerk dus daar zit allereerst de fout. Maar het artikel van Boll en Gipp laat wel zien dat rankings en beoordelingen op basis van Google Scholar kritisch benaderd moeten worden.

Vorige aflevering: IP

2 comments so far

  1. […] This post was mentioned on Twitter by JeBibliotheek, mieke, kenniswerkers.nu and others. kenniswerkers.nu said: Afko #4: ASEO http://ow.ly/1aAgvM […]

  2. […] Afko #4: ASEO « Zeemanspraat (Academic Search Engine Optimization) Twee Duitse promovendi doen in het laatste nummer van het Journal of Electronic Publishing verslag van hun pogingen om Google Scholar te ‘foppen’ en daarmee enerzijds een hogere plek in de resultatenlijst te realiseren voor hun publicaties en anderzijds het aantal citaties dat door Google Scholar aan hun publicaties wordt meegegeven kunstmatig op te hogen. In beide blijken ze succesvol te zijn. … Google Scholar loopt flink achter ten opzichte van grote broer Google in het detecteren van Academic Search Engine (0ok een mooie afko: ASES) […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: