Misgegokt

Ontvolgen is dus niet het nieuwe woord van het jaar 2010 geworden, mijn voorspelling van een jaar geleden ten spijt. Het heeft het af moeten leggen tegen gedoogregering. Dat is wel heel veel eer voor de combinatie Rutte-Verhagen-Wilders, waarover ik overigens ook nog een weddenschap met een oud-collega heb lopen. Hij voorspelde een einde van het kabinet binnen zes maanden na aantreden en was bereid daar een fles wijn op in te zetten. Gelet op de eerste twee maanden vrees ik dat hij die kwijt is.

Ontvolgen stond op 1 januari van dit jaar op 450 Google-hits; dat zijn er inmiddels “ongeveer 3.000” (eerste hit een blogpost van ene Zeemanspraat). Woord van het jaar 2009, ontvrienden, is in de tussentijd gedaald van ruim 145.000 naar nog slechts 8.900 hits. Google’s zoekalgoritme blijft ondoorgrondelijk.

En hoe gaat het in 2011? Ik kwam deze week eigenlijk al een kandidaat voor het nieuwe woord van het jaar tegen. De UvA zoekt een nieuwe directeur voor het Informatiseringscentrum, de universitaire ICT-organisatie. Daarvoor wordt niet via de reguliere UvA-kanalen geworven, maar is een extern bureau ingeschakeld. Ik kwam de vacature tegen op de SURF-site en werd daarin getroffen door het woord ‘belanghouders’. Was ik eindelijk een beetje gewend aan het te pas en te onpas gebruikte oer-Hollandse stakeholders, vindt iemand het blijkbaar nodig dat te vernederlandsen tot belanghouders. Ik heb nooit begrepen wat er mis was met belanghebbenden, maar voorspel nu belanghouders een gouden toekomst in 2011. Al ruim 17.500 hits!

No comments yet

Geef een reactie

