Wat wil de onderzoeker?

Eind juni presenteerde OCLC Research een studie naar de wensen van onderzoekers op het vlak van ondersteuning van hun onderzoeksactiviteiten. In A Slice of Research Life komen 38 Amerikaanse onderzoekers zelf aan het woord. Het rapport heeft weinig sporen nagelaten in de blogosphere, ook niet op Zeemanspraat. Ik heb het rapport wel meteen gelezen toen het verscheen, ijverig aantekeningen zitten maken maar er uiteindelijk geen post aan gewijd. Excuus? Tja, de zomervakantie kwam er tussen.

En wat kan ik nu nog, een paar maanden later, uit m’n krabbels van destijds opmaken?

Coherent beeld van ‘de onderzoeker’; hij heeft weinig tijd, gebruiksgemak staat voorop bij het toepassen van tools; niet geïnteresseerd in perfecte tools; hebben een hekel aan zaken als EndNote en institutional repositories; niemand weet hoe het verder moet met onderzoeksdata; en de bieb? die is onzichtbaar.  (zie vooral p.18)

Het OCLC-rapport vormde de helft van een gezamenlijk Anglo-Amerikaans onderzoek, waarvan de Britse helft uitgevoerd werd door het Research Information Network (RIN). En RIN heeft nu bijna vijf maanden na OCLC het Britse rapport gepresenteerd, Research Support Services in UK Universities. Op dezelfde wijze opgezet als het Amerikaanse rapport worden uit gestructureerde interviews de opinies van Britse onderzoekers van vier verschillende universiteiten gepresenteerd. Het betreft opnieuw dus een relatief kleine populatie, maar door de diepgang wordt in ieder geval een heel herkenbaar, en naar ik verwacht ook representatief, beeld geschetst van wat wetenschappers van ondersteunende diensten (waaronder de bibliotheek) vinden en wat ze (soms) van die diensten verwachten. De kern daarvan wordt in het rapport alsvolgt geformuleerd: “Many, if not most, researchers prefer to conduct their research in their own way, with as little institutional advice and support – or interference – as possible.” Uiteraard besluit het RIN-rapport met de nodige conclusies, die in grote lijnen parallel lopen met die uit het OCLC-rapport. Als ondersteunende diensten, inclusief de bibliotheek, een rol van betekenis willen blijven spelen dan zullen hun diensten user-centered moeten zijn, zo dicht mogelijk bij de onderzoekers aangeboden moeten worden, absoluut geen administratieve rompslomp met zich mee mogen brengen en zullen  informatiespecialisten met voldoende domeinkennis ondergebracht moeten worden bij onderzoeksteams. En dat is alles bijelkaar beslist geen eenvoudige opgave.

Wat wil de onderzoeker? Vooral niet gestoord worden in wat een onderzoeker het liefst doet: onderzoek.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: