Afko’s, een nieuwe reeks

In een grijs verleden heb ik eens een lijst bijgehouden van afkortingen die ik in mijn (toenmalige) dagelijks werk als vakreferent in de UB Amsterdam tegenkwam. Die lijst, eerst alleen voor persoonlijk gebruik, ging hoe groter hij werd een eigen leven leiden en kwam, op veler verzoek, op enig moment op ons intranet te staan. Inmiddels is de lijst al een jaar of vier niet meer bijgehouden, heb ik nog ergens een bestandje staan met zo’n 250 noodzakelijke aanvullingen, en kom ik nog steeds elke dag weer nieuwe afkortingen tegen die me voor verrassingen stellen.

Tegen die achtergrond is deze nieuwe reeks geboren: afko’s uit de wondere wereld van de digitaliserende universiteitsbibliotheken. Met enige regelmaat hoop ik er eentje voor het voetlicht te brengen, met een zekere voorkeur voor niet-platgetreden paden. Binnenkort dus de eerste aflevering over de afkorting PDB. Iemand enig idee? In de eerste tien zoekresultaten van Google vind je ‘m niet…

4 comments so far

  1. Ronald on

    wellicht Persoonlijke Digitale Bibliotheek?
    Geweldige foto trouwens🙂

  2. Pieter Reeve on

    Bij de UB in Utrecht duiden we met PDB de publieksdienst binnenstad aan.

    groeten,
    Pieter

  3. Dyoke van Assum on

    Program database? of Palm Data Base?

  4. Dyoke van Assum on

    Als ik even rustig alle feeds had gelezen dan had ik gezien dat PDB een persoongebonden budget is. Nog even wakker worden.


Geef een reactie

