Weekoogst #20

Mobiel
De California Digital Library publiceerde afgelopen week een rapport over het gebruik van mobiele apparaten en mobiele diensten door studenten en medewerkers van de University of California. Door middel van surveys en gesprekken is geprobeerd een goed beeld te krijgen van de behoefte aan digitale, mobiele bibliotheekdiensten van academici. Al te gecompliceerd moeten die diensten niet zijn, daar leent een mobieltje zich nu eenmaal (nog?) niet goed voor. Een van de belangrijkste aanbevelingen uit het rapport is dan ook (althans volgens mij): Keep in mind that high ownership of mobile devices with internet and high usage of personal apps or mobile sites may not translate to high usage of academic mobile tools. Zoals door veel respondenten wordt aangegeven: (wetenschappelijk) onderzoek is een moeilijke activiteit die op een mobieltje alleen nog maar moeilijker zou zijn.

iPad
En hoe zit het dan met de iPad in het hoger onderwijs? Het is natuurlijk nog veel te vroeg om daar nu al iets gefundeerds over te zeggen en op dit moment moeten we het vooral nog doen met individuele ervaringen. Maar ook hier is het zaak de vinger aan de pols te houden en goed te monitoren wat er elders gebeurt. Ipad Talk. The iPad in Education  kan daar wellicht van nut in zijn.

Intute
Intute, de Britse dienst van geselecteerde hoogwaardige internetbronnen, staat nu ruim een maand op eigen benen, nadat financier JISC in december 2009 had aangekondigd de stekker eruit te zullen trekken. Afgelopen week leidde de onzekere toekomst van Intute opeens tot een fikse discussie op de repositories-discussielijst van JISC. Twee elementen stonden daarin centraal: enerzijds nut en onnut van het aanbieden van geselecteerde kwaliteitsbronnen en anderzijds de levensvatbaarheid van projecten na afronding van het project. Een eenduidige conclusie is er uit de discussie nog niet voortgekomen, maar vooralsnog sympathiseer ik met diegenen die de bibliotheek niet alleen een taak op het terrein van het informatievaardigheden-onderwijs toebedelen maar ook de waarde erkennen van een internetbronnendienst die zich specifiek richt op materiaal voor het hoger onderwijs. We zijn zelf tenslotte ook nog met zoiets bezig…

Zweden wint de wereldbeker!
Je komt ze vaak genoeg tegen, die filmpjes op YouTube waarin prachtige vergezichten worden geboden op toekomstige gebruiksmogelijkheden van de digitale technologie. M.n. over het gebruik van touchscreens in allerlei soorten en maten bestaan de meest leuke voorbeelden. Wil je daarin opvallen, dan zul je een extra twist aan je filmpje moeten geven. Het Zweedse bedrijf TAT (The Astonishing Tribe) is daarin goed geslaagd. Zweden is de nieuwe wereldkampioen voetbal in 2014. Beslissende doelpunt: Henke Larsson!

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: