Hyperdehype

Als het goed is komt eind deze maand in Nederland eindelijk de iPad op de markt. Die markt wordt al flink bewerkt met allerlei ronkende berichten over popelende consumenten die zich nu eens niet op het Museumplein of langs de Amsterdamse grachten, maar voor de deuren van de Mediamarkten, Dixons en alle alternatieven zullen melden. Zo zou vorige week uit een onderzoek in opdracht van Telegraaf Media Nederland blijken dat liefst een miljoen Nederlanders van plan is binnen een maand na introductie een iPad aan te schaffen.

Door dat soort berichten word ik altijd een beetje geprikkeld tot wat rekenwerk. Een miljoen Nederlanders; dat betekent dat een op de zestien Nederlanders (baby’s en bejaarden meegeteld) van plan is binnen een maand een iPad aan te schaffen. Of: binnenkort is er in een op de zeven Nederlandse gezinnen minimaal een iPad beschikbaar…

                               iPad-parodieën overspoelen internet

Zou het echt? Laten we dat eens met de Amerikaanse situatie vergelijken. Daar zijn nu, volgens de laatste enigszins betrouwbare berichten, ruim drie maanden na de introductie ruim 3 miljoen iPads verkocht. Op een bevolking van zo’n 300 miljoen betekent dat 1 iPad per 100 Amerikanen. En dan zouden er in Nederland vijf tot zes keer meer iPads verkocht gaan worden??? Ik ben iemand van ‘eerst zien en dan geloven’, maar ik weet nu al zeker dat ik dit nooit zal meemaken.

Nee, geef mij dan maar het uitgebalanceerde betoog van John Warren over de stand van zaken m.b.t. e-books en hun nog onvervulde potentie. Zijn openingszin is meteen raak: “E-books are emerging from their incunabula state, although this transition is far from complete.” Ruim tien pagina’s later eindigt hij met “The future of the e-book is clearly just beginning.”, nadat hij niet alleen de mogelijkheden en de meerwaarde van e-books ten opzichte van p-books heeft laten zien, maar tegelijkertijd realistisch blijft over het tempo waarin de veranderingen zich zullen voltrekken. Kijk, dat ga ik dus wél meemaken.

Overigens, Warrens artikel is verschenen in het tijdschrift The International Journal of the Book, een peer-reviewed tijdschrift met een jaarlijkse abonnementsprijs van $ 300. Via de website van het tijdschrift is het mogelijk tegen betaling van 10 dollar een print van het artikel te bestellen en voor 5 dollar het artikel te downloaden. Via de website van Warrens werkgever, de RAND Corporation, is het echter mogelijk gratis een pdf van het artikel te lezen of te downloaden. Dus: lang leve open access.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: