Toch ook in Amsterdam

Je bent nooit te oud om te leren. Twee weken geleden schreef ik nog over een schilderij van de achterkant van het Paleis op de Dam van Gerrit Adriaensz Berckheyde dat ik in het Madrileense Museo Thyssen Bornemisza zag. Met name vanwege het afwijkende standpunt dat Berckheyde gekozen heeft, maakte het schilderij indruk. Schilderijen van het Paleis tonen in 99 van de 100 gevallen de voorkant van het oude stadhuis.

Maar toen ik vanmorgen door het beeldverhaal bladerde waar het Historisch Nieuwsblad sinds kort mee opent, deze keer Macht in de stad over het zeventiende eeuwse Amsterdam, viel mijn oog meteen op de kleinste reproductie: Stadhuis gezien van de Nieuwezijds Voorburgwal. Een afbeelding afkomstig uit het Amsterdams Historisch Museum, maar zonder vermelding van de schilder. Het schilderij was echter onmiskenbaar van dezelfde maker als het schilderij uit het Thyssen Bornemisza. En dat bleek ook al snel na een korte zoektocht op de website van het AHM. Het betreft het schilderij De Bloemmarkt (tegenwoordig nog de locatie van de langzamerhand uitstervende postzegelmarkt), geschilderd door Berckheyde tussen 1660 en 1680. Het AHM voegt daar nog de volgende informatie aan toe:

Berckheyde heeft talrijke malen het Amsterdamse stadhuis in beeld gebracht, maar hij heeft slechts een enkele keer zijn standpunt zó gekozen, dat hij dit gebouw van de achter- en zijkant zag, met op de voorgrond het water en de huizen van de Nieuwezijds Voorburgwal.

Van die enkele schilderijen vanuit dat specifieke perspectief heb ik er nu dus een in Madrid gezien en kan ik een tweede bij mij om de hoek van de UB ook gaan bekijken. Dat ga ik komende week snel een keer doen.

                        De Bloemmarkt

2 comments so far

  1. Norbert Middelkoop on

    Beste onbekende blogger,
    Fijn te horen dat u zo dicht bij het Amsterdams Historisch Museum werkt, waardoor u tussendoor even kunt komen genieten van onze puike Berckheyde. Dat horen wij graag!
    Van het uitzicht op de achter- en zijgevel van het Stadhuis zijn trouwens wel vijf versies bekend, waaronder behalve die te Madrid en Amsterdam nog exemplaren in het Los Angeles County Museum en de Hermitage in St. Petersburg (zie hun websites). De vijfde is alleen uit oude foto’s bekend.
    Als u komt kijken, zult u in dezelfde zaal nog twee andere, afwijkende uitzichten van Berckheyde op het Stadhuis zien hangen, en dat pal naast het originele bouwmodel van Jacob van Campen! Kortom, alle ingrediënten voor een heerlijke 20 minuten!
    Vriendelijke groet,
    Norbert Middelkoop, conservator

    • zeemanspraat on

      Beste Norbert,
      dank voor je reactie. Je hebt me weer op het spoor van een paar Berckheydes gezet. Daar ga ik natuurlijk mee aan de slag. En na deze vakantieweek kom ik zeker een keer langs.


Geef een reactie

