Back home!

Madrid – Amsterdam: 1.787 km.

We hebben er gisteren en vandaag 20 uur over gedaan. Gisteravond om negen uur vertrokken vanuit ons hotel en vanmiddag om 17.00 uur stond ik bij het Amstelstation, drie dagen later dan gepland. Petje af voor onze twee chauffeurs die binnen 24 uur twee keer deze afstand hebben overbrugd, en dat op een veilige manier deden. En petje af voor UvA die deze oplossing werkelijk binnen no time wist te realiseren. Er komen nu dan wel de eerste berichten los dat er mogelijk morgen weer voorzichtig gevlogen gaat worden, maar voor ons zessen had het toch waarschijnlijk betekend dat we nog zeker tot het eind van deze week in Madrid hadden gezeten. Madrid, een leuke stad, maar niet op deze manier.

                          

In de bus eindelijk de tijd gevonden om Frank Westermans Ingenieurs van de ziel te lezen. Prachtig boek over de Sovjet-literatuur en de verwerking daarin van de megalomane waterstaatswerken onder Stalin. Westerman is een van mijn favoriete auteurs en ik was blij te zien dat er in september een nieuw boek van hem op de markt komt, Dier, bovendier. Westerman slaagt erin historische onderwerpen op hun oorspronkelijke locatie op een journalistieke wijze tot leven te wekken en schrijft daarover met een (wat mij betreft) ideale combinatie van betrokkenheid en distantie. Ik heb zelf ook zo’n onderwerp waar ik graag zo’n Westerman-achtig boek over zou willen schrijven. Maar of dat er ooit van gaat komen…

No comments yet

Geef een reactie

