LIBER in Madrid

Vanmiddag in Madrid aangekomen voor het LIBER-seminar Fit for what purpose? Planning libraries for the users of the future. De komende drie dagen hoop ik met bibliotheekcollega’s Robin en Marion en UvA-huisvestingscollega’s Salomé en Juliëtte nieuwe inspiratie op te doen voor onze nieuwbouwplannen voor een universiteitsbibliotheek op het Binnengasthuisterrein. Robin en ik vertrokken vanmiddag met zon en een aangename temperatuur uit Amsterdam, om aan het eind van de middag in een grauw, grijs en kil Madrid aan te komen. De omgekeerde wereld dus. We zitten nu in een hotel middenin de stad, om de hoek bij de Biblioteca Nacional de España waar we de komende dagen te gast zullen zijn.

Het seminar is overigens gisteren al begonnen met de zogenaamde pre-seminar tours naar een aantal recente opgeleverde of gerenoveerde bibliotheken in Madrid en directe omgeving. Voor de echte diehards is er na afsluiting van het seminar op zaterdag ook nog een post-seminar tour naar Toledo, maar ook die laat ik aan me voorbij gaan. Vrijdagavond vlieg ik weer naar huis.

De LIBER Architecture Group organiseert dit seminar iedere twee jaar, met elke keer een zeer gevarieerd programma rond nieuw opgeleverde bibliotheekgebouwen. Wat dat betreft is er iedere keer weer genoeg nieuws te presenteren. Uit Nederland staan dit jaar het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en de TU Delft op het programma. Blog-collega Moqub uit Delft heeft haar eerste post al verzorgd. Ik ben wel benieuwd hoeveel twitterati er morgen in de zaal zitten. Een hashtag voor dit seminar heb ik nog niet kunnen ontdekken.

5 comments so far

  1. harrie knippenberg on

    Misschien levert deze blog ook nog interessante informatie op. Kwam ik vanochtend tegen.
    http://acrlog.org/2010/04/13/designing-a-library-for-learning/

    • zeemanspraat on

      Harrie, zeker. Dank voor het attenderen.

  2. Janneke on

    Tot dusver twittert alleen Moqub, onder de hashtag #LiberAG10

  3. moqub on

    Nu wil ik je ook wel een face to face ontmoeten dus ga ik naar je op zoek. Ik zit op de tweede rij links, morgen ben ik chair bij de sessie new technology. Hoe herken ik jou?🙂

    Moqub/Liesbeth

    • zeemanspraat on

      Gaan we natuurlijk doen. Ik zit nu op stoel 118 (rechts achterin). Helaas geen witte anjer bij me om in m’n knoopsgat te steken.


Geef een reactie

