Handig: even bij de buren gluren

Hoe zouden ze dat in Groningen doen? Of in Nijmegen of Utrecht? Het is een vraag die ik me in ieder geval regelmatig stel als we bezig zijn met nieuwe projecten, ideeënontwikkeling, verbetering van de dienstverlening of gewoon om inspiratie verlegen zitten. Een beetje rondkijken op de website van een collega-universiteitsbibliotheek kan dan heel nuttig zijn. Om te voorkomen dat je opnieuw zelf het wiel uit vindt, om contacten te leggen met collega’s die met hetzelfde onderwerp bezig zijn, om te kijken of dat ene lumineuze idee elders juist bewust is afgeschoten.

Het kost echter soms wat tijd om al die afzonderlijke websites af te zoeken. En daar komt nu mijn collega Pascal me te hulp. Hij heeft nl. een Google Customized Search Engine voor de websites van de Nederlandse universiteitsbibliotheken gemaakt. Een simpel idee, maar voor mij heeft het z’n waarde al bewezen. Weten wat de verschillende UBs aan open access doen? Is de UB Amsterdam echt nog de enige met een Platenkamer? Hoe richten ze hun informatievaardigheden-onderwijs elders in? De antwoorden komen alleen uit het domein waar je primair in geïnteresseerd bent. Pascal, dank!

1 comment so far

  1. Zygomorf on

    Ik heb een Google Customized Search Engine gemaakt om de verplichte literatuur in de studiegids makkelijker te vinden.
    Ben er erg tevreden over. Maar ik heb er ook een gemaakt om in oude botanische boeken te kunnen zoeken die online raadpleegbaar zijn.


Geef een reactie

