Weekoogst #3

Leermiddelenrepositoria
Hoe gaat het eigenlijk met LOREnet, het project van al weer enkele jaren geleden waarin naar voorbeeld van DAREnet (inmiddels opgenomen in NARCIS) een gedistribueerd systeem van repositories opgezet zou worden voor het opslaan én – vooral – hergebruiken van leermiddelen in en door het hoger onderwijs? LOREnet bestaat nog steeds, maar lijkt een weinig florissant bestaan te leiden. Het laatste nieuws dateert van bijna twee jaar geleden, het aantal deelnemende instellingen zit net boven de tien en het aantal beschikbare leermiddelen is ook niet om over naar huis te schrijven.
Ik werd aan LOREnet, en deze weinig bemoedigende stand van zaken, herinnerd door de aankondiging van een symposium in Engeland met als thema:  Learning and teaching repositories: is this the last chance? Dat lijkt me de actualiteit redelijk weer te geven.

Google Book Search
Terwijl judge Chin zit te broeden over zijn Salomons oordeel in de Google Book Search rechtszaak, gaan mijn favoriete commentatoren onverdroten door met het belichten van deze zaak en het speculeren over mogelijke uitkomsten. Jonathan Band stelde een fraai grafisch overzicht samen van de consequenties van mogelijke uitspraken van Chin, zonder daar overigens uitputtend in te kunnen zijn. Wat de uitspraak straks ook zal zijn, er ligt ons hoogstwaarschijnlijk nog een lange weg van beroepsprocedures te wachten. En James  Grimmelmann beargumenteerde nogmaals waarom naar zijn mening Google bij een goedkeuring van de voorliggende overeenkomst Google een quasi-monopolie krijgt op het digitaal beschikbaar stellen van de zogenaamde verweesde werken.
En Google? Google digitaliseert rustig door. Deze week werd bekend dat met de Italiaanse overheid een overeenkomst is afgesloten voor de digitalisering van een miljoen Italiaanse publicaties, wel overigens alleen titels uit het publieke domein. En met de Amerikaanse bibliotheekpartners worden de banden steeds inniger aangehaald, zoals deze week met de University of Virginia.

Hoe verder na 23 Dingen?
Elke zichzelf respecterende bibliotheekorganisatie heeft in de afgelopen jaren een 23 dingen-cursus of een variant georganiseerd. Wie wil weten welke varianten dat allemaal geweest zijn, en wat er inmiddels zo her en der aan praktische toepassingen uit is voortgevloeid, kan terecht bij het boekje Hoe verder na 23 Dingen?
De UB Leiden is inmiddels in het diepe gesprongen met een 13 dingen-variant voor de eigen studenten, docenten en onderzoekers. Ik ben benieuwd hoeveel cursisten ze hiermee weten te trekken. Sommige ‘lessen’ lijken me in ieder geval nog weinig uitgewerkt en niet echt aan te sluiten bij de werk- en studeerwereld van de doelgroepen.

JSTOR
Tot ons meest gebruikte digitale tijdschriftmateriaal behoren de archieven die via JSTOR beschikbaar worden gesteld. Het betreft hier vooral, maar zeker niet uitsluitend, de digitale archieven van een groot aantal geesteswetenschappelijke en sociaal-wetenschappelijke tijdschriften. JSTOR hanteert een zogenaamde moving wall, waardoor de meest recente jaargangen van de opgenomen tijdschriften meestentijds niet toegankelijk zijn, of via een andere licentie (en uiteraard tegen betaling) beschikbaar worden gesteld. JSTOR is sinds kort bezig met geselecteerde uitgeverijen ook de toegang te regelen tot juist die meest recente jaargangen in het kader van het Current Scholarship Program. Deze week werd de University of Chicago Press binnengehaald. In 2011 moet het programma echt van start gaan.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: