Weekoogst #1

Als ik toch eens voldoende tijd had… Dan zou het bloggen niet beperkt blijven tot gemiddeld twee à drie posts per week, maar zou dat gemiddelde aanzienlijk hoger liggen. Want er gebeurt zo ontzettend veel in onze directe omgeving (die ik voor mezelf maar even definieer als de wereld van het hoger onderwijs en de plaats van de wetenschappelijke bibliotheken daarin) dat ik dagelijks meerdere keren denk ‘hé, hier zou ik even snel iets mee moeten doen’. Maar ja, ik verkeer niet in dezelfde positie als Edwin Mijnsbergen die van zijn baas structureel acht uur per week in z’n werktijd aan ZB Digitaal mag besteden (en desondanks nog steeds het grootste gedeelte in zijn eigen tijd doet). Mijn baas ziet me al aankomen…

Dus wil ik maar iets nieuws gaan proberen, zonder daarmee overigens vernieuwend te zijn. Ik ga wekelijks de zaken opsparen die me opgevallen en/of bijgebleven zijn en daarvan doe ik aan het eind van de week kort verslag: Berts weekoogst! Of het gaat werken? Ik weet het niet. Ga ik het volhouden? Ook dat weet ik niet. Maar hier toch maar vast mijn eerste oogst van de afgelopen (vakantie-)week.

E-readers in de collegezaal
Princeton University heeft onderzoek gedaan naar de toepassingsmogelijkheden van e-readers, met name van de Amazon Kindle DX. Een klein onderzoek (bij 3 onderwijsmodules, totaal aantal deelnemende studenten was 51), maar daarom niet minder bruikbaar. Belangrijkste ervaringen van deze pilot zijn: “The goal of printing less in the pilot courses was achieved: pilot participants printed just over half the amount of sheets than control groups who did not use e-readers. The classroom experience was somewhat worsened by using e-readers, as study and reference habits of a lifetime were challenged by device limitations. This pilot suggests that future e-book manufacturers may wish to pay more attention to annotation tools, pagination, content organization, and in achieving a more natural “paper-like” user experience. In summary, although most users of the Kindle DX were very pleased with their “reading” experiences with the Kindle, they felt that the “writing” tools fell short of expectations, and prevented them from doing things easily accomplished with paper.”

Academia blijft flink aan de prijs
In toenemende mate wordt (gedigitaliseerd) beeldmateriaal gebruikt voor onderwijs en onderzoek. Het hoger onderwijs in Nederland kan daarvoor o.a. een beroep doen op Academia, een speciaal voor dat hoger onderwijs samengestelde – en dagelijks uitgebreide – collectie beeldmateriaal van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Academia is niet gratis en de hoger onderwijs-instellingen werden dan ook vlak voor de Kerst onaangenaam verrast door de nieuwe licentievoorwaarden voor Academia voor de jaren 2010-2012. Belangrijkste steen des aanstoots: een prijsverhoging in drie jaar met 50%. Er kwam een brede protestbeweging tot stand, hetgeen nu geleid heeft tot een nieuw aanbod van de kant van het NIBG. De prijsverhoging blijft nu in de komende drie jaar ‘beperkt’ tot 25%. Het NIBG noemt deze nieuwe prijsverhoging in haar eigen nieuwsbrief (februari 2010; nog niet online beschikbaar) een tariefstijging met “een klein percentage”. Daar wordt echter in den lande nog steeds anders over gedacht. Ondertussen is het NIBG wel met een klein publiciteitsoffensief begonnen om de naam die Academia heeft in het hoger onderwijs te verbeteren.

Internet in 2020
Zelf willen we met de UBA zo’n 15 jaar vooruit gaan kijken in deze maand, Pew Internet deed dat recent zo’n 10 jaar. In The Future of the Internet IV wordt op basis van de respons van ca. 900 Internet experts en stakeholders een blik op de wereld in 2020 geworpen. Vijf vragen staan centraal:

  • Will Google make us stupid?
  • Will the internet enhance or detract from reading, writing, and rendering of knowledge?
  • Is the next wave of innovation in technology, gadgets, and applications pretty clear now, or will the most interesting developments between now and 2020 come “out of the blue”?
  • Will the end-to-end principle of the internet still prevail in 10 years, or will there be more control of access to information?
  • Will it be possible to be anonymous online or not by the end of the decade?
  • Dit is het vierde toekomstgerichte onderzoek van Pew Internet. Aflevering 1 verscheen in 2005.

    Bazenbargoens
    Bazenbargoens is een boekje van Paul Verburgt waarin het taalgebruik van ‘bazen’ onder de loep en op de hak genomen wordt. Verhullend taalgebruik is aan de orde van de dag. Variërend van ‘Hoe vind je zelf dat het gaat?’ (bedoeld wordt: Ik vind niet dat het lekker loopt) tot ‘Meer salaris? Je hebt toch leuk werk!’ (bedoeld wordt: Daar komt niets van in). Ik voeg er graag zelf eentje aan toe:

    We moeten hier geheel transparant in zijn (bedoeld wordt: Dat gaat je geen donder aan)

    Voor andere voorbeelden: het Meldpunt Bazenbargoens.

    1 comment so far

    1. Leon Osinski on

      Niet echt Bazenbargoens maar hier zeker mee vergelijkbaar en even leuk is de Adviesmatrix van Charles den Tex.
      Zie: http://www.charlesdentex.com/adviesjargon/index2.html (klik Het laatste advies en de Adviesmatrix).


    Geef een reactie

    Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

    WordPress.com logo

    Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

    Twitter-afbeelding

    Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

    Facebook foto

    Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

    Google+ photo

    Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

    Verbinden met %s

    %d bloggers op de volgende wijze: