Van de leg

Ik ben sinds afgelopen maandag niet in m’n goeie doen. Reden? Ik ben m’n rss-feeds kwijt en heb daarmee het gevoel dat m’n informatiehuishouding in het honderd loopt. Nu heb ik altijd geprobeerd het aantal feeds te beperken en had in de loop van twee jaar zo’n dertig feeds verzameld die m’n behoefte om op de hoogte te blijven van het wel en wee in informatieland meer dan bevredigden. En nu ben ik ze sinds maandag kwijt en het gevoel onthand te zijn, achter te (gaan) lopen, niet langer op de hoogte zijn wordt met de dag sterker.

Hoe dat allemaal zo gekomen is? M’n pc op m’n werk is afgelopen weekend onder handen genomen door ons lokale informatiseringscentrum. Niets ernstigs werd van te voren gezegd, wat kleine updates van onderdelen van de standaard uva-werkplek. Geen voorzorgsmaatregelen getroffen dus en in eerste instantie leek het maandagmorgen ook allemaal goed te gaan: pc startte netjes op, de mail opende zich zoals gewoonlijk (en dat gaat nog wel eens mis bij dit soort onderhoud) evenals m’n feedreader, FeedDemon. Die zat bij de oplevering standaard in onze werkplek, daar had ik eerder mee gewerkt en was ik tevreden over, en door niet iets web-based te kiezen bleef de fictie van scheiding tussen werk en privé (al grondig verstoord door webmail en vpn) nog een beetje in stand: in de weekends en avonduren geen feeds lezen! Maar toen ik na het wegwerken van de weekend-mail een blik wierp op FeedDemon kwam er een behoorlijke vloek over m’n lippen: leeg, nada, niets! Alsof ik die ochtend voor het eerst het programma opende. Al m’n feeds weg en niet het gebruikelijke maandagochtend-aantal van zo’n 50 ongelezen berichten.

Dikke bult, eigen schuld, zullen er ongetwijfeld velen denken. Is toch achterhaald, zo’n pc-gebonden programma. Dat moet toch gewoon web-based, kun je er altijd bij. Dat laatste is inderdaad zo, maar dat moet je ook maar willen.

Uiteraard helpdesk gebeld of ze dit ook wisten en, belangrijker, of ze het ook op konden lossen. Het duurde even voordat er een reactie kwam: ja, het spijt ons erg meneer, blijkbaar was er iets bij uw instellingen verkeerd waardoor de gegevens uit uw feedreader niet meegenomen zijn in de update. ‘Maar met alle andere gegevens is het toch wel goed gegaan?’ Ja, haal je de koekoek! Dat hóórt toch ook goed te gaan. Na nog enig onderzoek achter de schermen is er vervolgens een call aangemaakt, maar men bood mij weinig kans op succes. Kwestie van ‘jammer, maar helaas’, en een verontschuldiging kon er niet vanaf.

Streefdatum van afhandeling van de call: 15 februari. Tot die tijd wacht ik dus nog maar even af, tegen beter weten in, of die feeds toch nog ergens uit een of andere backup worden opgeduikeld. En in de tussentijd zit ik me af te vragen of ik nu straks toch weer FeedDemon ga gebruiken of misschien toch maar over moet stappen naar zo’n web-based reader. En als ik dat laatste zou doen, welke dan? Wie o wie?

En ondertussen voel ik me dus een beetje van de leg, minder op de hoogte dan ik me zou willen voelen. Rss is inderdaad voor mij een essentieel onderdeel geworden van m’n informatiehuishouding.

4 comments so far

  1. harrie knippenberg on

    Hallo Bert,

    Vervelend voor je.

    Zo gaan we allemaal van lokaal naar web based. Deze ervaringen komen te vaak voor.

    Ik heb goede ervaringen met de google reader. Geintegreerd in een igoogle pagina samen met andere zaken als buienradar werkt dat voor mij prima.

    Groet uit Nijmegen

  2. rvandieen on

    Hallo Bert,

    Ik kan je Bloglines aanraden. Belangrijkste voordeel voor mij tov andere readers is het feit dat je complete berichten naar iemand kunt doormailen, zonder eerst naar het desbetreffende blog te hoeven gaan. Voor mij ideaal als ik iemand ergens op wil attenderen.

    fijn weekend

    Ronald

  3. Janneke on

    Dit is godzijdank niet herkenbaar omdat ik er 2 webbased feedreaders op nahoud; mijn primaire feedreader is Netvibes; wat ik daar o.a. leuk aan vind is dat je ook een openbare versie kan maken die je kan laten zien aan je klanten (http://www.netvibes.com/janneke ja, dat is nog een UB VU-versie..) daarnaast heb ik een igoogle account.
    Dat doet het prima (en naar ik hoor van kennissen zelfs beter dan netvibes, netvibes heeft een beetje de hik de laatste tijd) Maar ik word zo kriegelig van het feit dat mijn gewone google zoekscherm dan ook meteen igoogle wordt. Al die afleiding tijdens mijn werk.. hou ik niet van.

    Ik geloof dat de google reader de meest gebruikte reader op internet is btw.

  4. Jan de Boer on

    Dag Bert,

    Ik weet niet of Google Reader de meest gebruikte reader is op het Internet, maar ik ben er in ieder geval erg tevreden over. En, in de nieuwste versie van FeedDemon wordt de optie aangeboden om FeedDemon te synchroniseren met Google Reader. Dan heb je dus automatisch een back-up en kun je via Google ook online bij je feeds.
    Berichten emailen vanuit Google Reader gaat probleemloos.
    NetVibes vind ik als Reader veel minder. Maar ik heb voor mijn collega’s wel mijn abonnementen via een OPML-bestand naar een openbare NetVibes pagina overgezet.

    groet uit Utrecht


Geef een reactie

