De strijd om digitale content

Terwijl er vooral veel aandacht uitgaat naar de juridische strijd rond Google Book Search, is dat zeker niet het enige strijdtoneel waar op het scherp van de snede over de toegang tot en het eigendom over digitale content wordt gestreden. Twee andere battlegrounds:

1. Ruim een week geleden werd het bekend dat uitgaven van Time, Inc en Forbes vanaf 2011 exclusief beschikbaar zullen zijn via het EBSCO-platform en bijvoorbeeld niet meer via concurrenten Gale en ProQuest. Alhoewel in de nog steeds voortwoekerende discussie niet duidelijk is van wie nu precies de vraag om exclusiviteit is uitgegaan (van EBSCO of van de twee uitgeverijen), het betekent wel dat bibliotheken die tijdschriften als Time en Forbes Magazine digitaal willen blijven aanbieden ‘veroordeeld’ zijn tot EBSCO en geen keuze meer hebben. Omdat inmiddels duidelijk is dat EBSCO voor deze exclusiviteitsdeal flink in de buidel heeft moeten tasten, zullen we ons hart vast moeten houden voor de prijsstelling in de komende jaren.

2. Dit weekend kwam in de openbaarheid dat Amazon alle publicaties van uitgeverij Macmillan uit haar papieren én digitale, Kindle-aanbod heeft verwijderd. Onduidelijk is nog of in dit geval, net als vorig jaar bij George Orwells 1984 en Animal Farm, verkochte exemplaren van Macmillan-boeken bij de kopers van hun Kindle zijn gehaald. Waarschijnlijk lijkt dat echter niet. Reden voor de actie van Amazon lijkt de eis van Macmillan te zijn om niet USD 9.99 voor een Macmillan-boek te vragen maar USD 15.00. Daar wil Amazon niet aan. En dus maakt het bedrijf misbruik van zijn quasi-monopoliepositie en gooit Macmillan uit z’n aanbod.

Moraal van dit verhaal? Digitale content is de toekomst en de grote jongens zijn druk bezig hun eigen plekje in die toekomst zeker te stellen.

1 comment so far

  1. Bert on

    Update 1 feb: Amazon lijkt al snel door de knieën te zijn gegaan. Belangrijkste argument: “we will have to capitulate and accept Macmillan’s terms because Macmillan has a monopoly over their own titles”. Zie voor een uitvoeriger analyse: David Crotty.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: