iPad

Wat valt er na de mediahype van de afgelopen dagen nog voor zinnigs te zeggen over de lancering van de iPad? Steve Jobs did it again, en het kan bijna niet anders of de iPad wordt een verkoopsucces in 2010.

Maar wat zal het effect zijn van de iPhone on steroids, de true Kindle Killer, op het hoger onderwijs; gaat het hier om een sustaining innovation? Daarvoor is het natuurlijk nog veel te vroeg om ook maar iets met enige mate van zekerheid te zeggen. Uiteraard zijn er al speculaties dat de combinatie iPad / e-textbooks voor een definitieve doorbraak van e-books in het hoger onderwijs zal zorgen. Maar vooralsnog kunnen we ons alleen nog maar verwonderen over de mogelijkheden van een apparaat dat de niche tussen smartphone en laptop moet gaan vullen.

En in deze hype vliegen er natuurlijk ook weer de nodige commentatoren flink uit de bocht. Zo las ik vanmorgen in de Volkskrant (gewoon nog elke ochtend op de deurmat) in een artikel van Wouter Keuning over de iPad onder de minpunten:

Alle functies (behalve dus de e-reader) zitten ook op de meeste smartphones en laptops. Wie die twee apparaten al bij zich heeft – en dat heeft tegenwoordig vrijwel iedereen – zal niet snel een derde mobiel apparaat willen meenemen voor die extra functie.

Vrijwel iedereen???

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: