Corporate Branding

De concurrentie tussen de universiteiten om nieuwe studenten neemt nog steeds jaarlijks toe. De verschillende kwaliteitsonderzoeken en ranglijstjes vormen daarbij een belangrijk instrument in de onderlinge strijd. Eerste plaatsen worden, meer en minder triomfantelijk, gevierd. Corporate branding wordt in toenemende mate als wapen in de strijd gegooid. In de afgelopen weken verzamelde ik de volgende universitaire slogans:

  • Understanding Society (UvT)
  • Werken aan de grenzen van het weten (RUG)
  • Leading in Learning (UM)
  • Universiteit om te Ontdekken / Building Knowledge for a Better World (UL)
  • Één in weten (RU)
  • Meer perspectief / A wider perspective (VU)
  • De universiteit voor denkers en doeners (EUR)
  • Wetenschap is nooit af / Science Never Stops (UU)
  • For Quality of Life (WUR)
  • Where Innovation Starts (TUe)

Wat op valt? Twee dingen eigenlijk. Weinig slogans verwijzen direct naar een bepaalde specifieke lokale situatie. WUR en Quality of life is wellicht nog het duidelijkst, gevolgd door de EUR en de TUe. Een tweede opvallend gegeven is dat een slogan in het Nederlands tegenwoordig niet meer voldoende is; een Engelstalig equivalent is ook vereist.

En wat natuurlijk ook opvalt is dat de UvA nog in bovenstaand lijstje ontbreekt. Tot dit weekend, want in twee advertenties van onderdelen van de UvA is de corporate branding nu ook doorgedrongen. Het AMC afficheert zich met Het is jouw wereld en de Amsterdam Business School probeert het met Thinking Business. Geheel in lijn met bovenstaande observaties: geen specifiek Amsterdamse connotaties en, althans in één geval, meteen maar in het Engels. 

Ook in bibliotheekwereld waart dit ‘virus’ overigens rond: de UB Utrecht presenteert zich als Partner in Science en in Tilburg is men Partner in Onderwijs en Onderzoek. Daar zullen de andere UBs niet veel anders over denken.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: