De digitale toekomst van de KB

Elan, timing en een goed gevoel voor publiciteit kan de nieuwe directeur van de KB, Bas Savenije, niet ontzegd worden. Het nieuwe beleidsplan van de KB voor de jaren 2010-2013 kreeg de afgelopen dagen in ieder geval veel aandacht in de landelijke en regionale pers, inclusief voorpublicatie van een interview met Savenije dat in het februari-nummer van IP moet verschijnen. En wat de timing verder betreft: morgen is Savenije in Utrecht ook een van de sprekers op het symposium over de landelijke infrastructuur, niet geheel toevallig een van de vijf speerpunten van de KB in de komende vier jaar.

De omvangrijke digitaliseringsambities die in het plan verwoord worden hebben tot nu toe de meeste aandacht getrokken. En terecht. Alle boeken (en of nu alle tijdschriften en kranten er ook toe horen is niet helemaal duidelijk) die sinds 1470 in Nederland verschenen zijn digitaal beschikbaar stellen is ook niet niks, om het voorzichtig uit te drukken. Binnen de komende planperiode moet 10% gerealiseerd zijn en blijkens een bericht in NRC Handelsblad van afgelopen dinsdag moet het totale project over 20 jaar (inderdaad in 2030) voltooid zijn. Geschatte kosten volgens directeur e-Strategie Hans Jansen: 300 miljoen euro.

Een van de grootste problemen in dit project betreft het auteursrecht (Google kan erover mee praten), maar zowel Jansen als Savenije zijn daarover positief gestemd. In dat kader is het opvallend dat in het beleidsplan veelvuldig gesproken wordt over vrije toegang tot informatie, maar dat de term Open Access geen enkele keer valt terwijl Savenije in zijn vorige functie als universiteitsbibliothecaris in Utrecht daar toch een van de grote protagonisten van was.

Uiteraard gaan deze plannen veel geld kosten en de KB gaat daar zelf voor een deel voor zorgen. In de komende periode zullen ieder jaar structureel personele middelen herschikt ten behoeve van de digitale bibliotheek. Savenije: “Er komt op korte termijn een formele reorganisatie: rond de zomer zal de organisatiestructuur gewijzigd zijn. Dat is noodzakelijk om de gewenste veranderingen goed vorm te geven. Daarnaast moet tijdens deze beleidsperiode elk jaar een herschikking van 5% van de middelen plaats vinden, om ons beter in de richting van de digitale dienstverlening te kunnen ontwikkelen.”

Maar het meeste geld zal toch van het ministerie van OCW moeten komen. In dat licht is het motto van dit beleidsplan, Het weten waard, interessant. Datzelfde motto wordt op de laatste bladzijde, in het onderdeel Hoogtepunten uit de beleidsperiode 2006-2009, onder het kopje e-Depot ook uit de mond van minister Plasterk opgetekend: ‘Alles wat het weten waard is, staat hierin’. En juist voor dat e-Depot wordt in het beleidsplan structureel een extra bijdrage van OCW gevraagd. En zo is de cirkel weer rond.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: