E-books: de Britse praktijk (III)

Welke specifieke lessen zijn er nu voor bibliotheken en uitgevers uit het JISC-onderzoek te trekken? Wat de bibliotheken betreft, op het belang van een goede ontsluiting van de e-books in de catalogus heb ik in een eerdere post al gewezen. Maar uit het oogpunt van marketing van de e-books blijkt de website van de bibliotheek nog veel belangrijker: die blijkt volgens de enquêtes onder de Britse studenten de belangrijkste bron van informatie over de beschikbaarheid van e-books. Raar maar waar: in een tijd van overvloed aan e-informatie, blijkt promotie van dat materiaal nog steeds essentieel. Niet alleen om het vindbaar te maken in die overvloed, maar ook gewoon om het bestaan van deze specifieke vorm kenbaar te maken.

Uitgevers zouden verder, althans op basis van dit onderzoek, niet bevreesd moeten zijn voor een inzakkende verkoop van hun textbooks (toch vaak een melkkoe voor menige uitgeverij). Voor de gebruikte titels is die verkoop in ieder geval gedurende de onderzoeksperiode niet significant gedaald, wat door de onderzoekers vooral wordt toegeschreven aan het verschillende gebruik van de twee vormen: de e-versie vooral om snel feiten op te zoeken of te controleren, te-knippen-en-te-plakken (voor zover toegestaan) en de p-versie voor langdurige studie en lezen: “The two formats appear, from this evidence, to be complementary and to stimulate overall use for the content.”

De onderzoekers komen vervolgens meteen met een lijst van 10 desiderata waaraan een effectief en goed werkend e-booksplatform zou moeten voldoen. Beschikbaarheid van de meest recente editie (zonder embargo), zo min mogelijk beperkingen t.a.v. (her-)gebruik van de tekst, snel laden van nieuwe pagina’s, garantie op toegang tot het eenmaal gekochte materiaal en een ontwerp dat uitgaat van de gebruiker waarvoor geen enkele training of instructie nodig is: “no-one receives training to use Amazon!”

De JISC E-books Working Group knoopt tot slot een aantal voor de hand liggende conclusies aan dit onderzoek. Gegeven het feit dat e-books zich nog duidelijk in hun teenage years bevinden en er zelfs op de Engelstalige textbook-markt nog sprake is van een lack of critical mass, roept zij bibliotheken en uitgevers op te blijven experimenteren met e-booksmodellen. Iedereen wil tenslotte die kant op, niet alleen op onze desk- en laptops, maar in toenemende mate ook op onze mobiele en andere draagbare apparaten. Dat dat ook nog eens vraagt om aanvullend en nieuw onderzoek is een conclusie die uiteraard ook niet mag ontbreken. We weten gewoon nog te weinig af van hoe al dat digitale materiaal in de dagelijkse praktijk door diegenen voor wie het allemaal bedoeld is daadwerkelijk gebruikt wordt.

(wordt nog één keer vervolgd)

3 comments so far

  1. Janneke on

    Deze keer geen kritiek of aanvullingen, maar gewoon een ‘dankjewel’ voor het plaatsen; ik heb de artikelen van JISC rondom dit onderwerp ook gelezen en vind ze echt heel erg goed. Ik was dan ook al een tijd aan het broeden op een blogpost. Maar als jij dat doet; dat is echt zoveel handiger (voor mij dan..)

    • zeemanspraat on

      Daar doe ik het natuurlijk ook voor!😉

  2. VoerVoorLezers on

    Het gebruik lijkt me net echt een punt. Eerder de prijs. Ten eerste het hoge btw-tarief voor een ebook. Ten tweede dreigende prijsverhogingen ingezet door Apple na de introductie van de Ipad. Eerst iets moois op de markt brengen en daarna de uitgeverijen paaien met hoge prijzen voor te downloaden boeken. Wanneer kunnen lezers hun eigen ereader gaan samenstellen, met computers kan dat al. Het wachten is op de Dell-uitgave van de ereader. Zal wel niet al te lang duren. Kun je meteen kiezen voor een flink hogere geheugencapaciteit.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: