Ontvolgen

Met twitteren en ontvrienden als het woord van het jaar 2009 van respectievelijk Onze Taal en Van Dale, is het onvermijdelijk dat ontvolgen het woord van jaar 2010 wordt. Ik ben niet de eerste die dat ‘voorspelt’, maar moest er wel aan denken toen ik (ik geef het toe: voor het eerst) het woord ontvolgen tegenkwam in het boek Ambtenaar 2.0 van Informatieprofessional van het jaar Davied van Berlo. Hij schrijft daarin bij zijn uitleg over twitteren (we hebben het over najaar 2008!) over ontvolgen nog tussen aanhalingstekens, een teken van de op dat moment blijkbaar nog gebrekkige inburgering van het woord. Ontvrienden levert op dit moment bij Google ruim 145.000 hits op, ontvolgen slechts 450. Ik ben benieuwd hoe die getallen er aan het eind van dit kalenderjaar uitzien.

2 comments so far

  1. Janneke on

    Dat weet ik zo net nog niet; bij hyves, facebook, myspace e.d. was het aantal vriendjes een statussymbool waar later als tegenreactie dat ‘ontvrienden’ door is ontstaan.

    Bij twitter is dat anders wat mij betreft (dat is ook maar mijn gok hoor). Teveel ‘wederzijds volgen’ lijdt namelijk bij twitter nogal tot information overload; je kan beter een paar volgers hebben waar je leuke contacten mee hebt dan een heleboel (geloof me, je wordt helemaal gek van de zinloze tweets die dan voorbij komen, terwijl je bij hyves etc helemaal niet zoveel last had van vage kennissen met wie je ‘bevriend’ was).

    Daarnaast kan het zo zijn dat je mensen volgt die jou nooit terug zullen volgen, en vice versa. En dat is niet erg (terwijl dat bij hyves etc. noodzaak is, als iemand niet accepteert gaat het feest niet door). Twitter is in principe micro-bloggen. Jij zal toch ook niet iemand blokkeren van jouw blog omdat je zijn of haar blog niet heel erg interessant vindt?

    • Lukas Koster on

      Janneke heeft gelijk. Er is een groot verschil tussen het eenzijdige volgen bij twitter, en het wederzijds “vrienden worden” bij de andere “social networking sites” als FaceBook, Hyves en ook LinkedIn.
      Mensen die automatisch op twitter al hun “followers” volgen, komen daar gauw van terug; of ze maken en volgen een virtuele subset in Tweetdeck of andere tools.
      Zelf heb ik ooit één twitteraar “ontvolgt”. Dat is weer iets heel anders dan het “blocken” van personen die jou volgen, dat kan namelijk ook.


Geef een reactie

