E-books: de Britse praktijk (II)

Wat gebeurt er als je gedurende veertien maanden 36 verplicht voorgeschreven textbooks onbeperkt beschikbaar maakt op 127 universiteiten? Het valt niet moeilijk te raden: ze worden gebruikt, en nog intensief ook. Tien procent van het gebruik speelt zich zelfs tussen twaalf uur ´s nachts en zes uur ´s ochtends af. De piek van het gebruik ligt uiteraard rond het middaguur maar 24/7 bewijst zich wel degelijk. 24/7/52 (24 uur beschikbaar per etmaal, zeven dagen per week, 52 weken per jaar) ook, maar wel met de pieken die eigen zijn aan juist dit soort textbooks: intensief gebruik aan het begin van het studiejaar en aan het begin van het tweede semester, maar daartussenin beduidend lager gebruik (zes tot acht maal intensiever gebruik in de drukke periode).

Het gebruik is daarnaast vooral kort van karakter. Uit de deep log analysis blijkt dat 85% van de gebruikers minder dan één minuut op een pagina verblijft, tegen slechts 5% meer dan vijf minuten per pagina. Er wordt snel gezocht, er wordt kort gelezen, geknipt en geplakt en vervolgens wordt er weer uitgelogd. De onderzoekers typeren dit gedrag als het consumeren van kleine brokken:

Currently the use of e-books mostly satisfies the need for brief information and rapid fact extraction. This may be due to poor usability (…) but suggests that print titles are required and that e-books complement the use of print.

Om e-books vindbaar te maken voor gebruikers zijn, naast hoogwaardige metadata, vooral opname in de lokale catalogus en vermelding op de website van de bibliotheek essentieel. “Federated search is little used by students, and, indeed, appears to be a source of confusion rather than a useful discovery tool as far as e-books are concerned.” Deze bevinding komt overeen met wat in bijna alle onderzoeken over het gebruik van e-books steeds weer terugkeert: de essentiële rol van de catalogus in het gebruik ervan. In het artikel E-Books in the Sciences’ wordt het als volgt geformuleerd:

A majority of the faculty members and graduate students were using the catalogue to find e-books. If an e-book is not catalogued they may have the misperception that there are fewer e-books in their subjects. E-books that are indexed in the catalogue are more likely to be used than e-books which are promoted by e-mail and other avenues and have not been indexed in the catalogue.

Tegenover de voordelen van de permanente (digitale) beschikbaarheid en het gemak van de doorzoekbaarheid van teksten, komen uit het gebruikersonderzoek ook (uiteraard) de nodige ongemakken nog naar voren; ongemakken die ook voor het overgrote deel bekend zijn: beperkingen ten aanzien van het downloaden en printen van, delen van de, e-books; beperkingen wat betreft het gelijktijdig gebruik; en een ‘poor reading experience’ vanwege gebrekkige schermindelingen. Maar dat alles weegt niet op tegen wat een van studenten uit het onderzoek als volgt onder woorden brengt:

However, when I am not able to go to the library, or all copies are out, the electronic version is a true salvation, as I am able to use it wthout competing with other students, and have it at my disposal 24/7.

(wordt vervolgd)

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: