Voorjaarsschoonmaak

Hoe belangrijk is een blogroll (Berts keuze, in dit geval)? Wat is de toegevoegde waarde aan de blog zelf? Ik gebruik mijn keuze op deze plek om anderen te attenderen op blogs, en aanverwante digitale publicaties, die ik zelf belangrijk genoeg vind om regelmatig te volgen. Dat moet dus vooral een beperkte selectie zijn, en niet een naar uitputtendheid strevend overzicht, want onze tijd om informatie tot ons te nemen is zoals bekend beperkt. Hebben anderen daar iets aan? Ik zie regelmatig ‘achter de schermen’ dat er op een of meerdere uit de lijst wordt doorgeklikt, dus er wordt wel iets mee gedaan.

Maar selectief zijn dus, en daarom is het nu tijd voor de voorjaarsschoonmaak: Berts keuze moet opgepoetst worden. Toevoegen is daarbij altijd makkelijker dan schrappen, maar ook dat laatste moet niet uit de weg gegaan worden. En dus zijn kind van de rekening:

  • het weblog van de Letteren Bibliotheek van de Universiteit Utrecht (makkelijke keuze, want men is gestopt)
  • Libraryspring van UB-collega Driek Heesakkers (Driek heeft het gewoon te druk met z’n RFID-project; bloggen komt daarna misschien weer).

Maar er zijn uiteraard ook enkele nieuwelingen:

En ik heb een nieuwe categorie toegevoegd: UBA-blogs. Een aantal van mijn medewerkers is begonnen een blog in te zetten als communicatiemiddel richting hun eigen gebruikersgroep. Het is vaak nog zoeken naar de juiste vorm, maar de eerste resultaten en reacties zijn veelbelovend. Dus als steuntje in de rug krijgen ze een plaatsje in Berts keuze. Ik ben benieuwd of er nog meer zullen volgen.

Per saldo is Berts keuze daarmee met zes uitgebreid. Niet selectief genoeg? Ik houd me aanbevolen voor verbeteringen.

4 comments so far

  1. lukask on

    Bert, dank voor deze eer! Heb het ook druk met Aleph: er zat 6 weken tussen laatste 2 blog posts….

    • zeemanspraat on

      Lukas, niet alleen een eer natuurlijk. Ook: adel verplicht!

  2. laikaspoetnik on

    Leuk (en goed) dat een aantal van je medewerkers een blog op heeft gezet tbv gebruikers. Daar was de Spoetnik cursus -denk ik- vooral ook voor bedoeld.

    Een blogroll heeft verschillende doelen. Attendering (voor bezoekers op je blog), erkenning (voor degene die er op staat) en makkelijk als je zelf een bepaald blog wil opzoeken.

    Ik ben blij dat ik de grote schoonmaak overleefd heb, Bert.😉

    Jacqueline (Laika)

  3. Pascal Braak on

    ‘Wegwijs bij de UBA’ is er nu ook in het Engels: ‘UBwise’!(http://ubwise.wordpress.com)


Geef een reactie

