Partners in crime

Ik mag graag een beetje rondsurfen op de sites van collega-universiteitsbibliotheken. Niet alleen om de kunst af te kijken, maar ook gewoon om zicht te houden op waar zij mij bezig zijn en welke keuzes zij maken. Zo belandde ik nu, zoals altijd via de nodige omzwervingen, bij het nieuwe beleidsplan voor de komende jaren van de UB Utrecht.

De titel, Partner in Science, is weinig verrassend. In bijna alle beleidsplannen van UBs van de afgelopen jaren vormt dat partnerschap de kapstok voor de visie op de eigen toekomst. En die visie is in Utrecht de komende jaren behoorlijk ambitieus en gericht op het uitbouwen van Utrechts positie als “één van de modernste en meest innovatieve bibliotheken van Europa.” In fysieke zin moet dat gebeuren door de realisatie van de UB Binnenstad uiterlijk 2011. In deze, aan de UB Uithof gelijkwaardige bibliotheek, zullen vanaf komende zomer eerst Letteren en vervolgens Rechten, Godgeleerdheid en Wijsbegeerte samengebracht worden. Digitaal wordt de lat nog wat hoger gelegd: “Voor de universitaire wereld voldoet Google niet. Deze zoekmachine is onvoldoende selectief of duurzaam en de informatie is niet gecertificeerd. Het Utrechtse antwoord is het gebruiksvriendelijke Omega.” De functionaliteit van Omega zal de komende jaren verder verbeterd worden. Klantgerichtheid is daarbij het uitgangspunt, want “Er kan geen sprake zijn van one size fits all. Diensten komen tot stand in interactie met de klant en worden op maat geleverd, zowel aan groepen als aan individuen.” Van de persoonlijke bibliotheek voor de individuele student of docent tot de Virtuele KennisCentra voor specifieke groepen gebruikers.

Klantgerichtheid en flexibiliteit zijn niet alleen de kernthema’s bij het verder ontwikkelen van de bibliothecaire diensten, zij zijn ook twee van de vier kerncompetenties die de UBU voor al haar personeel heeft geformuleerd. Samenwerken en optreden zijn de andere twee. Een groep medewerkers wordt er in Partner in Science apart uitgelicht (overigens ook in ons eigen beleidsplan Ex Libris): de vak- en informatiespecialisten.

Vak- en informatiespecialisten dienen van vele markten thuis te zijn om hun rol van intermediair tussen de gebruikers en hun informatiebronnen en -systemen goed te kunnen vervullen. Het doel is immers de kennisontwikkeling van onderzoekers, docenten en studenten en hun samenwerkingspartners te faciliteren. Deze taak omvat alle aspecten van het ontwerp tot en met de invoering van Virtuele KennisCentra. Actuele kennis van en ervaring met onderzoek- en onderwijsmethoden is hierbij een vereiste.

Om de vak- en informatiespecialisten beter te ondersteunen bij hun veranderende functie past de UBU het functieprofiel aan, wordt scholing op maat aangeboden en kijkt de UBU waar medewerkers ingezet kunnen worden bij projecten. Uiteraard is ook een taakvermindering op traditionele werkterreinen noodzakelijk. Het gevolg van deze stappen zal zijn dat de carrièreperspectieven voor deze medewerkers verbeteren.

Mooi plan.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: