De olifant in de kamer

Morgen begint in Seattle de tweejaarlijkse conferentie van de Amerikaanse Association of College and Research Libraries (ACRL), een van de divisies van de American Library Association (ALA). Twee jaar geleden was ik er ook bij in Baltimore, maar dit jaar heb ik, wel met spijt in het hart, van deelname afgezien. Allesbijelkaar kost een tripje naar de VS me op dit moment teveel tijd en, houd ik mezelf nu maar voor, de dag na terugkomst zou ik spijt hebben als haar op m’n hoofd vanwege het werk dat is blijven liggen. M’n ervaring is inmiddels wel dat een week afwezig je eigenlijk twee weken kost, zeker met jet lag en mijn leeftijd.😉

Maar goed, ik dus niet naar Seattle, drie van mijn medewerkers wel. Ik ben benieuwd met welke verhalen ze volgende week terugkomen. ACRL biedt altijd een druk programma met veel parallelsessies die je dwingen je vooraf al goed te oriënteren op de dingen die je echt wilt volgen. Één ding is me in het programma van dit jaar heel erg opgevallen, nou, eigenlijk twee. De eerste is de (buiten proportionele?) aandacht voor informatievaardigheden en alles wat daarmee samenhangt. Ook twee jaar geleden was dat een van de belangrijkste aandachtspunten, en dat lijkt alleen maar meer geworden te zijn. De vraag is of dat terecht is, mede gezien het tweede opvallende gegeven uit het programma: geen enkele sessie, geen enkel programma-onderdeel is gewijd aan de Google Books Search overeenkomst! Er is een poster over Google Analytics, een rondetafeldiscussie over cloud computing met Google Apps, en een presentatie over Google Docs. En dat is het dan! Zie ik het nu zo verkeerd, of heeft het organisatiecomité last gehad van een balkje in het eigen oog?

1 comment so far

  1. lidie koeneman on

    hallo bert, hier een reactie van een van jouw drie medewerkers die nu vanuit seattle reageert. jouw observaties kloppen. wel is er nog, op de valreep, een ‘hot topic panel session’ ingelast “thriving in an economic downturn: don’t let a good crisis go to waste”. een thema, dat hier uiteraard de gemoederen bezig houdt.
    tot volgende week, wanneer je onze verhalen zult horen, (inclusief de jet lag. het tijdsverschil is groot!)


Geef een reactie

