Transformatie: do or die

Het zijn in de woorden van de Amerikaanse Association of Research Libraries (ARL) Transformational Times. En dergelijke tijden vragen om herbezinning op taken en functies, met zo mogelijk het juiste evenwicht tussen kansen en bedreigingen. Binnen een tijdsbestek van nog geen drie weken heeft de ARL middels drie rapporten daar een bijdrage aan trachten te geven.

Eerst verscheen op 22 januari onder auspiciën van SPARC Raym Crows Campus-based Publishing Partnerships: A guide to critical issues (met onder meer de vermelding van de Bijbel in de Nederlandse Cultuur als een succesvol voorbeeld van samenwerking tussen bibliotheek en uitgeverij). Een nieuwe website ondersteunt de inzichten uit de gids. Vervolgens kwam op 3 februari The Research Library’s Role in Digital Repository Services vers van de pers. En als voorlopig laatste bijdrage aan de discussies over onze toekomst presenteerde de ARL afgelopen vrijdag 6 februari met het oog op een nieuw strategisch plan een zogenaamde Environmental Scan, een afgewogen mix van challenges en opportunities.

In krap 15 pagina’s passeren alle bekende issues als bezuinigingen, copyright, veranderingen in de wetenschapsbeoefening en scholarly communication de revue. Twee citaten:

  • Librarians need a deep, up-to-date understanding of knowledge creation processes as dissemination occurs throughout nearly the entire research process.
  • Research into faculty behavior and work practices is sorely needed to inform policy and service development.
  • Libraries are moving toward much closer engagement with scholars’ research practices to provide support for activities ranging from data curation to publishing services.
  • In the sciences, particularly, there is a danger that libraries will be left out as researchers “go it alone” in managing and disseminating new knowledge.
  • Libraries need closer involvement to meet scholar’s needs for tools oriented to research involving digital content.

En:

Course management systems will provide a logical nexus for distributing and highlighting resources, tutorials, communiqués, and other library assets. Library content that is pertinent, timely, focused on student assignments, and complementary to course learning outcomes should become the standard of service. Engagement with teaching faculty will produce best results.

Inderdaad: the times they keep on a-changin’.

1 comment so far

  1. Wilma on

    Als ik de laatste alinea zo eens lees, dan zijn we met Readers online als UB Amsterdam al begonnen aan onze transformatie. Het op maat digitaal beschikbaar maken van gedrukt bibliotheekmateriaal, maar ook van reeds elektronisch beschikbare bronnen voldoet duidelijk aan een behoefte van docenten en studenten. En vanvan “engagement with teaching faculty” is zeker sprake!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: